JAK POLSKA DŁUGA I SZEROKA

2020-05-04

NAUCZANIE ZDALNE

TEMAT TYGODNIA: MOJA OJCZYZNA.

TEMAT DNIA: JAK POLSKA DŁUGA I SZEROKA

DATA: 04.05.2020 r.

I. Ćwiczenia poranne:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

Zabawa ruchowa z elementem czworakowania

Ustawiamy butelki w rzędzie, jedna za drugą, ale w takiej odległości, aby dziecko mogło między nimi przejść na czworakach. Dziecko przelicza butelki i ustawia się przed nimi. Na sygnał Rodzica – uderzenie w tamburyn – dziecko slalomem, pokonuje wyznaczoną trasę.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.

Polska i jej symbole narodowe – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby „Dzień Flagi”. Dziecko uważnie słucha opowiadania czytanego przez rodzica.

Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha. Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki. – Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę. Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki. – Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek. Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło. – Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi. – Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek. Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność. – Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi. Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag. – Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama. W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi. – Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra. – A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada. Porozmawiajmy z dzieckiem na temat opowiadania. Pomocne będą ilustracje znajdujące się w ćwiczeniach.

Proponuję przeczytać dziecku zagadkę I. Fabiszewskiej.

Co to za święto, kiedy wszędzie flagi polskie powiewają,

i wszyscy Polacy ulice, okna, balkony nimi ozdabiają. (Dzień Flagi)

Zapytajmy dziecko: Kiedy obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej? Pokazujemy w kalendarzu odpowiedni dzień oraz zwracamy uwagę na sposób, w jaki został on zapisany w kalendarzu. Dlaczego flaga ma swoje święto? Jak obchodzimy Dzień Flagi?

CIEKAWOSTKA:

Flaga narodowa jest jednym z najważniejszych polskich symboli. Wywieszana jest na budynkach urzędów państwowych (w tym także na budynku przedszkola) w czasie świąt i uroczystości państwowych, a także podczas spotkań międzynarodowych. Flaga państwowa wywieszana jest w innych bardzo ważnych dla naszego kraju momentach, zarówno dobrych, jak i złych. Jest to oznaka jedności narodu i miłości do ojczyzny.

Możemy zapytać dziecko: Co charakterystycznego oprócz flagi i godła ma każdy kraj? Zagadka I. Fabiszewskiej.

Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.

O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. (hymn)

https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

Tytuł hymnu Polski – Mazurek Dąbrowskiego. Przypominamy jego tekst. Zapraszamy dziecko do wysłuchania pierwszej zwrotki i refrenu. Wyjaśniamy, że podczas śpiewania musimy stać na baczność.

Zapraszam do obejrzenia z dzieckiem filmu edukacyjnego:

https://youtu.be/58IaxG-4S3M

https://youtu.be/DCwEJ9tHt5c

Zabawa ruchowa Podróż po Polsce.

Do zabawy potrzebujemy: kartoniki w kolorach: zielonym, niebieskim, pomarańczowym.

Rodzic proponuje dziecku podróż po Polsce. Podnosi do góry niebieski kartonik oznaczający wodę –dzieci przeskakują morskie fale, następnie podnosi zielony kartonik, symbolizujący łąki i pola – dzieci chodzą po wysokiej trawie i wąchają kwiaty. Na końcu podnosi pomarańczowy kartonik oznaczający góry – dzieci naśladują wspinanie się po górach.

Ćwiczenia gimnastyczne: gimnastyka z Lulisią- cz. 2

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

III. Zajęcia popołudniowe:

1. Zabawy logopedyczne

- zaczynamy od ćwiczeń buzi i języka
- zanim rozruszajmy buziaki wysłuchamy bajkę "Gniazdo białego orła"                                          

Lech, Czech, Rus jadą na koniach – dzieci naśladują osobno stukot kopyt koni każdego z bohaterów legendy. Przyklejają szeroko ułożony język do podniebienia i odbijają go, jednocześnie ściągając wargi w dziobek i rozciągając szeroko.

Orzeł – dziecko na raz unosi język do góry, na dwa w dół, usta szeroko otwarte; min.10 ruchów (tak jak orzeł macha swoimi skrzydłami).

Wędrówka po Polsce – dziecko otwiera szeroko buzię i liczy językiem wszystkie zęby u góry i na dole.

Kolory flagi – dziecko podaje kolory flagi. Gdy rodzic mówi "biały" – dziecko otwiera buzię i dotyka czubkiem języka do „nieba w buzi” czyli do podniebienia, wędruje czubkiem języka od zębów do podniebienia miękkiego i od gardła ku zębom. Gdy rodzic mówi "czerwony" – język jest na dole, jak przy głosce [a].

Chorągiewki – tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dzieci poruszają językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.

- zapraszam do układania puzzli "Mapa Polski"

- zapraszam również do zakładki LOGOPEDIA na program "Gimnastyka buzi i języka 8"

2. Praca z mapą Polski- wspólne działania rodziców i dzieci.

Potrzebujemy: Mapę Polski, kolorowy sznurek.

Rozkładamy na dywanie mapę Polski. Wskazujemy wspólnie stolicę – Warszawę. Możemy powiedzieć dziecku, że pierwszą stolicą Polski było Gniezno, a drugą był Kraków (pokazujemy oba miasta na mapie). Możemy wspólnie pokazać na mapie, gdzie znajdują się góry, morze, jeziora. Zwracamy uwagę na kolory, jakimi te miejsca są oznaczone na mapie (np. niebieski, pomarańczowy).Tłumaczymy dziecku, że kolorem zielonym na mapie oznaczono tereny nizinne, na których rosną m. in. lasy lub na których znajdują się pola, łąki, pastwiska. Nawiązujemy do przeprowadzonej zabawy ruchowej. Następnie pytamy: W jaki sposób są oznaczone na mapie rzeki? Dziecko wodzi palcem po liniach rzek. Mierzy ich długość za pomocą kolorowego sznurka. Wskazujemy najdłuższą rzekę – Wisłę. Możemy dziecku pokazać, gdzie Wisła rozpoczyna swój bieg i gdzie go kończy.

Karty pracy- cz.5, s.13-15

PRACA PLASTYCZNA: Jak obchodzony był Dzień Flagi w Twoim mieście (np. dzieci mogły zaobserwować zawieszone flagi na budynkach).

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach