POZNAJEMY UNIĘ EUROPEJSKĄ

2020-05-08

NAUCZANIE ZDALNE
TEMAT TYGODNIA: MOJA OJCZYZNA
TEMAT DNIA: POZNAJEMY UNIĘ EUROPEJSKĄ.
DATA: 08.05.2020 r.

I. Ćwiczenia poranne:
W środku koła siedzi jeż, co on zrobi, to my też…Zapraszam do wspólnych ćwiczeń i zabaw z dziećmi. Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.

Zabawa - „Wspólny dom” - poznajemy Unię Europejską
Ze skakanek lub włóczki, możemy uformować duży dom. Porównujemy Unię Europejską do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą się o siebie wzajemnie. Rodzic wypowiada nazwy państw należących do Unii, dziecko uważnie słucha i wypełnia dom cegłami-prostokątami wyciętymi z kolorowego papieru. Każda nazwa państwa wypowiedziana przez rodzica, to jedna cegła położona w domu.

Flaga Unii Europejskiej - Zachęcam do pokazania dziecku zdjęcia flagi - ( karty pracy, s. 26). Dziecko może opisać jej wygląd, policzyć z rodzicem gwiazdki na fladze. Wyjaśnijmy dzieciom, że na początku do Unii należało tylko 12 państw. Dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek. Rodzic układa na podłodze niebieski karton i wycięte żółte gwiazdki. Dziecko układa gwiazdki na kartonie w taki sam sposób, jak są one ułożone na fladze UE. Można wspólnie z dzieckiem wykonać flagę UE z dostępnych w domu materiałów. Zachęcam również do wysłuchania hymnu UE.
Wyruszamy w podróż: „Jedzie pociąg z daleka”- zabawa ruchowa do znanej piosenki.
W różnych, widocznych miejscach, np. na ścianie, możemy przykleić pocztówki, ilustracje (wycięte z gazet, czasopism), charakterystyczne dla kilku krajów: np. Holandia, Francja, Włochy, Niemcy, Polska. Dzieci przemieszczają się przy muzyce do kolejnych państw. Na pauzę w muzyce, dzieci zatrzymują się i oglądają ilustracje, nazywają je wspólnie z rodzicami. W końcu dzieci zatrzymują się przy Polsce i przypominają sobie co kojarzy im się z Polską, mogą podać własne propozycje.
„Spotkanie z Syriuszem”. Powiedzmy dziecku, że Unia Europejska ma również swoją maskotkę – stonogę. Została ona stworzona dla najmłodszych obywateli UE, czyli dla dzieci. Proponuję pokazać zdjęcie maskotki dostępnej w internecie i poprosić, aby dziecko opisało wygląd Syriusza. Pokażmy kartonik z napisem Syriusz. Dziecko może spróbować odczytać imię maskotki.
Ciekawostki: Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza, nawiązując do własnej tradycji i kultury. Syriusz polski jest ubrany w strój góralski. Syriusz holenderski trzyma w rękach bukiet tulipanów, Syriusz Włoch gra na banjo. Możemy odszukać Syriusza w internecie.

Język angielski
Zabawa z piosenką - Where is it?- YouTube
Utrwalenie słownictwa:
On / in/ under

III. Propozycja zajęć popołudniowych:

1. Zabawy logopedyczne:

- zaczynamy od ćwiczeń buzi i języka

- teraz czas na bajkę logopedyczną

2. Zabawa bieżna Orły.

Krążek dla dziecka lub inny przedmiot podobny do niego, tamburyn, bębenek, trójkąt (tutaj możemy użyć np. dwóch drewnianych łyżek, sztućce, klaskanie w dłonie). Rozkładamy w pokoju krążki (gniazda). Dziecko jest orłem. Porusza się po pokoju przy dźwiękach tamburynu, bębenka lub trójkąta. Kiedy rodzic gra na tamburynie, dzieci naśladują lot orła (ręce wyciągnięte w bok) zgodnie z granym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy gramy na bębenku, orły latają nisko (dzieci pochylają się), kiedy gramy na trójkącie, orły latają wysoko (dzieci biegają we wspięciu na palcach). Na przerwę w grze - orzeł wraca do swojego gniazda.

3. Dzieci mogą w wolnym czasie uzupełniać karty pracy:cz.5, str.26,27

Serdecznie pozdrawiamy:)

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach