W WIELKIM MIEŚCIE

2020-05-07

NAUCZANIE ZDALNE
TEMAT TYGODNIA: MOJA OJCZYZNA
TEMAT DNIA:W WIELKIM MIEŚCIE.
DATA: 07.05.2020 r.

I. Ćwiczenia poranne:

Skoki, podskoki i skłony z głośnym liczeniem.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.

Proponuję obejrzenie z dzieckiem zdjęć przedstawiających architekturę dużego miasta. Można poprosić dziecko o porównywanie architektury wsi z architekturą miasta.
Dzieci oglądają zdjęcia przedstawiające architekturę dużego miasta. Opisują jej charakterystyczne cechy. Warto pokazać dziecku zdjęcia najwyższych budynków w Polsce. Można wspólnie z dzieckiem poszukać np. w internecie ciekawostek na ich temat.

Budujemy miasto – zajęcia matematyczne inspirowane wierszem E. Stadtmüller Kim jesteś?
Powitanie – zabawa rodzica i dziecka:
Dziecko stoi zwrócone twarzą do rodzica i mówi: Dzień dobry, wykonując odpowiednie ruchy: dzień – podaje prawą rękę rodzicowi, do – podaje lewą rękę, bry – wspólnie z rodzicem przyku­ca Następnie zmieniamy się rolami i witamy się w ten sam sposób.

Zachęcam do przeczytania dziecku wiersza E. Stadtmüller Kim jesteś
Czy wiesz, kim jesteś?– To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
– Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
– biało-czerwone.
Ojczyste godło
– orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
mazurka dźwięki,
no i stolica
– miasto syrenki.
I jeszcze Wisła,
co sobie płynie:
raz po wyżynie,
raz po równinie,
i mija miasta
prześliczne takie…
– Już wiesz, kim jesteś?
– Jestem Polakiem.
Porozmawiajmy z dzieckiem na temat wiersza : O czym był ten wiersz? Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka? Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?

Zaproszenie w podróż do dużego miasta. Praca z mapą.
Rozłóżmy na dywanie mapę Polski.
Zwróćmy uwagę dziecku na to, że krajobraz Polski jest bardzo urozmaicony. Proponuję poprosić dziecko, aby pokazało, gdzie jest morze, gdzie są jeziora, góry, rzeki, duże miasta. Dziecko może wybierać miasto do którego chcą podróżować.


Zabawa ruchowa Wycieczka do dużego miasta
Możemy zaprosić dzieci na wycieczkę do dużego miasta. Podczas podróży wskazujemy na mapie góry – dziecko naśladuje wspinanie się po górach, jeziora – dziecko siedzi na dywanie, naśladuje branie wioseł do rąk i przepływanie jeziora kajakiem, duże miasto – dziecko” zamienia się „w samochód i kontynuuje podróż.

Budowanie osiedla mieszkaniowego- zajęcia matematyczne:

Potrzebujemy:Klocki (najlepiej drewniane- 10 klocków, zdjęcia nowoczesnych osiedli mieszkaniowych, kartka z bloku technicznego w formacie A3 , koperty z figurami geometrycznymi wycięte z papieru kolorowego (po 10 figur geometrycznych jednego kształtu (np. prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów), ale różnych rozmiarów.
Mówimy dziecku, że dotarły już do wybranego miasta. Opowiadamy o tym, że miasta wciąż się roz­wijają i powstają w nich nowe osiedla mieszkaniowe. Pokazujemy zdjęcia. Proponujemy wspólną budowę jednego z nich. Układamy na stole lub na dywanie kolorową kartkę z bloku technicznego. Na środku ustawiamy skrzynię z klockami. Rodzic informuje, że będzie architektem projektującym nowe osiedle. Chce, aby znajdowały się w nim budynki o różnej wysokości. Dziecko będzie wykonawcą projektów architekta. Do zadań dziecka będzie należała budowa zaprojektowanych domów.
Przykłady projektów architekta:
- Na osiedlu mają stanąć budynki dziesięciopiętrowe. Dzieci budują takie budynki z klocków.
- Architekt zmienia zdanie: w wysokich budynkach często psują się windy dlatego będą miały tylko osiem pięter. Pytamy dziecko: Co trzeba zrobić? Dziecko odejmuje dwa klocki i liczą ile pięter mają teraz domy. Po prawej stronie ma stanąć nowy budynek. Dziecko samo decyduje , ile pięter ma mieć dom. Pytamy dziecko: Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy? Następnie rozdajemy dziecku kartki zielone i figury geometryczne. Dziecko będzie układać z nich kwiaty na zielonych kartkach. Po wykonaniu zadania dziecko liczy figury, które były potrzebne do wykonania kwiatów.


ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE:

Piosenka „Jestem Polakiem”

https://youtu.be/plug6OIrxRM 


III. Zajęcia popołudniowe:
Karty pracy część 5 , s.21-23

 

 

 

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach