POTĘGA WODY.

2020-04-20


NAUCZANIE ZDALNE
TEMAT TYGODNIA: DBAMY O PRZYRODĘ
TEMAT DNIA: POTĘGA WODY
Data: 20.04.2020 r.

I. Ćwiczenia poranne:

Zabawa orientacyjno- porządkowa „Samochody, do myjni”.
Dzieci „samochody”, poruszają się ostrożnie. Gdy uniesiemy zielony krążek, „samochody” jadą – dzieci naśladują odgłosy pojazdów. Gdy podniesiemy czerwony krążek, samochody wjeżdżają do myjni – zatrzymują się i milkną.
Poranne „pajacyki”-zabawy z rodzicami.
II. Zajęcia organizowane przewidziane programem:
Odkrywanie litery „h”- drukowanej i pisanej, małej i wielkiej. Omawiamy z dzieckiem wygląd liter „h ”, „H”. Pozwalamy na swobodne wypowiedzi ( np. do czego literka jest podobna, co przypomina...) Na tacy wypełnionej kaszą dziecko pisze palcem litery „h”, „H”. Prosimy dziecko, aby np. z fasoli, lub z makaronu ułożyło litery „h”, „H” na kartce. Literki można wyszukiwać w książeczkach, czasopismach, układać ze sznurka, wełny itp.

Ćwiczenia gimnastyczne

Pamiętajmy o wspólnych zabawach ruchowych w domu.
Zabawa: „Rzuć piłką do celu” np. rzut do kosza na pranie z określonego przez rodziców miejsca. Zachęcamy dziecko do podskoków, skłonów, przysiadów, pajacyków.
Przypominamy dzieciom o zasadach bezpieczeństwa.

Rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie. Zachęcamy dziecko do wysłuchania wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka”.
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka pełna mleka...
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło...
Cicho tak –
ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Straszy napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka...
Możemy zadać dziecku następujące pytania: Co się śniło kotkowi? Jakiego koloru była rzeka? Dlaczego rzeka była biała? Dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać? Na co może czekać rzeka?

III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE:

1. Zabawy logopedyczne

- zaczynamy od ćwiczeń oddechowych

- teraz czas na ćwiczenia buzi i języka

- Zapraszam do wysłuchania programu "Gimnastyka buzi i języka" cz. 6 /zakładka - logopedia/

2. „Zabawy badawcze z wodą”
Potrzebne będą: cerata, słoik z wodą z kałuży, miska, czysta woda, olej, piórko, szklane naczynie, słoik, gaza, woda zanieczyszczona kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem, zdjęcie przedstawiające oczyszczalnię ścieków.
Propozycje działań, jeśli są możliwe do wykonania w danym dniu
• Badanie wody z kałuży
Pokazujemy dziecku słoik z wodą z kałuży. Dziecko ogląda wodę, obserwuje, co w niej pływa. Możemy zapytać: Skąd się bierze woda w kałuży? Dlaczego woda w kałuży jest zanieczyszczona? Uzupełniamy wypowiedzi dzieci.
• Badanie wody zanieczyszczonej olejem.
Wlewamy do miski czystą wodę, a następnie trochę oleju. Dzieci obserwują, jak olej utrzymuje się na powierzchni wody. Następnie zanurzamy w misce pióro i je wyjmujemy. Dziecko obserwuje, jak olej osadził się na piórze. Pióro po wyjęciu z wody zmieszanej z olejem jest posklejane. Wyjaśniamy dziecku, że oceany i rzeki, na których powierzchni pływają zanieczyszczenia oleiste, takie jak np. ropa naftowa, są niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza ptaków.
• Oczyszczanie wody
Ustawiamy na ceracie słoik bez wieczka, z umocowaną na jego wierzchu gazą (filtrem), oraz szklane naczynie z wodą zanieczyszczoną kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem. Przelewamy zanieczyszczoną wodę do słoika. Dziecko obserwuje jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie –(filtr zatrzymuje zanieczyszczenia – oczyszcza wodę). Pokazujemy na zdjęciu oczyszczalnię ścieków i przekazujemy podstawowe informacje na temat jej działania.
Pamiętaj-Oszczędzaj wodę !
Rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie słowa oszczędzanie. W jaki sposób możemy oszczędzać wodę? Np.:
• Gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie,
• Branie prysznicu zamiast kąpieli w wannie,

3. Zabawa relaksacyjna:

Dziecko siedzi na dywanie, a rodzic opowiada wymyśloną historyjkę o wodzie. Dziecko rysuje palcem na plecach rodzica lub rodzeństwa kropki, kreski: pionowe, poziome, linie faliste, stukając delikatnie opuszkami palców itp.

4. Dzieci mogą uzupełniać karty pracy:

karty pracy, cz. 4, s. : 84,85

Serdecznie pozdrawiamy i życzymy miłego dnia.

p. Brak,  p. Grażyna.

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach