MIESZKAŃCY WIEJSKIEGO PODWÓRKA I ICH DZIECI

2020-04-15

NAUCZANIE ZDALNE
TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI.
TEMAT DNIA: Mieszkańcy wiejskiego podwórka i ich dzieci.
Data: 15.04.2020 r.
I. Ćwiczenia poranne:

Głodna kura"- Zabawa ruchowa z elementami skoku i podskoku. Dzieci poruszają się po mieszkaniu w dowolnych kierunkach. Na uderzenie w bębenek i hasło: ziarna,  radośnie podskakują.


II. Zajęcia organizowane przewidziane programem:
„Z wizytą na wsi” - rozmowa w oparciu o ilustracje (możemy skorzystać z
karty pracy (s.76 -79). Zachęcamy dzieci do wypowiedzi
na temat nazw i wyglądu zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłych
i młodych). Dzieci mogą łączyć zdjęcia dorosłych zwierząt z wiejskiego
podwórka ze zdjęciami ich dzieci.
Dobieranie zdjęć-ilustracji zwierząt w pary.
Na dywanie rozkładamy zdjęcia, ilustracje dorosłych zwierząt, np.: świni, kozy,
kaczki, kury, klaczy, krowy, owcy, oraz ich dzieci, np.: prosięcia, koźlęcia,
kaczęcia, kurczęcia, źrebięcia, cielęcia, jagnięcia. Prosimy, aby dzieci dobrały
zwierzęta w pary.
Zdrobnienia
Możemy poprosić dziecko o ułożenie zdrobnień do nazw młodych zwierząt, np.:
prosię, prosiątko, prosiaczek.
Zabawa: „Opisz zwierzę”
Potrzebne będą: pudełko lub pojemnik, ilustracje młodych zwierząt.
Dzieci losują z pudełka zdjęcia młodych zwierząt. Opisują je, używając określeń
przymiotnikowych, np. Prosię jest różowe, gładkie, niewinne, śmieszne.
Zabawa -rymowanki
Dzieci mogą wymyślać krótkie rymowanki do podanych przez rodzica nazw
młodych zwierząt, np.; Cielątko to bardzo miłe zwierzątko. Kaczątko wygląda
jak niewiniątko. Pierwszą, przykładową rymowankę wypowiada rodzic.
Jeśli dzieci mają problem z układaniem krótkich rymowanek, układają rymy
tylko do zdrobnień, np. jagniątko – słoniątko.
Zabawa ruchowa Koniki.
Dzieci (koniki), w zależności od rytmu wygrywanego przez rodzica na
tamburynie, idą (powoli, wysoko unosząc nogi), poruszają się kłusem
(biegną na palcach, ale jeszcze nie za szybko), galopem (biegną szybko na
całych stopach). Podczas poruszania się kląskają językiem. Naśladują odgłos
uderzania końskich kopyt o ziemię.

Ćwiczenia gimnastyczne
„Pajacyki, skłony i podskoki” –ćwiczenia z rodzicami – rozwijanie ogólnej
sprawności ruchowej.
Zabawa w domu dla całej rodziny
Gdy pogoda nie sprzyja wyjściom, warto zorganizować zabawę dla całej
rodziny łączącą aktywność fizyczną i umysłową. Cała zabawa pod nazwą
„Poszukiwacze skarbów”, polega na rozwiązywaniu zadań i zagadek, tak by
dotrzeć do nagrody. Rysujemy mapę z drogą do skarbu dodając do niej kilka
zadań specjalnych, typu: zrób 10 przysiadów, zakręć się 3 razy, podskocz 7 razy
itp. W całym domu można także pochować kilka kartek z podpowiedziami
takimi jak „szukaj za kanapą”, itp. Wówczas mamy pewność, że dziecko
odnajdzie skarb, a więc będzie z siebie dumne, a przy okazji się porusza. To co
będzie poszukiwaną nagrodą zależy już tylko od wyobraźni organizatorów.
Język angielski:
Zapraszamy na rozgrzewkę:
Touch your head! (Dotknij swoją głowę)
Touch your nose! (Dotknij swojego nosa)
Clap your hands! (Klaśnij w ręce)
Stamp your feet! (Tupnij nogami)
Point to the window! (Wskaż okno)
Point to the floor! (Wskaż podłogę)
"Head shoulders knees and toes", zabawa ruchowa do piosenki.
Dzieci mogą przypomnieć sobie nazwy części ciała.
Poniżej przedstawiam propozycje zabaw z wykorzystaniem słownictwa:
pig, horse, sheep, duck, cow, rooster.

  • Zabawa z kostką: Jakie to zwierzę? Możemy wyciąć ilustracje
    powyższych zwierząt i przykleić je na dużą kostkę do gry. Dzieci mogą
    nazywać zwierzęta wspólnie z rodzicami, naśladować ich odgłosy.
  • Zabawa ruchowa: „Odszukaj zwierzę”.
    Na podłodze układamy obrazki ze zwierzątkami. Dzieci poruszają się
    przy muzyce, kiedy muzyka ucichnie rodzic podaje nazwę zwierzęcia, a
    dzieci szybko do niego podbiegają.
  • What’s missing?
    Rozkładamy na dywanie obrazki ze zwierzętami: Prosimy, aby dziecko
    zamknęło oczy. Close your eyes. Chowamy do pudełka- worka jeden
    obrazek. Następnie prosimy, aby dziecko otworzyło oczy. Open your
    eyes. What’s missing? Możemy wspólnie z dzieckiem wypowiedzieć
    nazwę zwierzęcia, które zniknęło.


III. Propozycje zajęć popołudniowych
”Jakie to zwierzę?” - rodzinna zabawa. Możemy pobawić się z dziećmi w
naśladowanie różnych zwierząt i odgadywanie ich nazw.
Dzieci mogą uzupełniać w wolnych chwilach karty pracy: s.76,78,79
Zachęcam do zabaw konstrukcyjnych różnymi klockami – budowanie z
klocków zwierząt i ich zagród.


Serdecznie pozdrawiamy i życzymy dużo zdrowia.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach