ZWYCZAJE ŚWIĄTECZNE

2020-04-10

NAUCZANIE ZDALNE

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

TEMAT DNIA: Zwyczaje wielkanocne.

Data: 10.04.2020 r.

Ćwiczenia poranne:
Rytmiczne zabawy ruchowe: „Kwoka i kurczęta”.

Zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych – Kwoka i kurczęta.
Dziecko (kurczątko) porusza się za Rodzicem- (kwoką). Idą drobnym krokiem w określony przez Rodzica sposób: na palcach, na piętach, z rękami uniesionymi w górę lub opartymi na biodrach. Mogą naśladować różne odgłosy.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem:

1. „Przygotowania do świąt” – rozmowa z dziećmi na temat świątecznych przygotowań.

Pokazujemy dziecku obrazki lub zdjęcia przedstawiające zwyczaje świąteczne (święcenie palm, porządki przedświąteczne, święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus - dyngus).



1. „Przygotowania do świąt” – rozmowa z dziećmi na temat świątecznych przygotowań, inspirowana opowiadaniem B. Kosmowskiej Pamiętnik Kasi. Pokazujemy obrazki przedstawiające zwyczaje świąteczne.

 

Czytamy dziecku opowiadanie , robiąc przerwy. Prosimy o wskazanie obrazka, ilustrującego dany fragment.

 

              Sobota

 

-        Już niedługo Wielkanoc. Mama powiedziała, że jutrzejsza niedziela jest całkiem inna. Nazywa się ją Nie­dzielą Palmową. Nie wyjaśniła dlaczego. Za to obiecała, że wszystko się wyjaśni, gdy pójdziemy na przed­świąteczny kiermasz.

 

-        Niedziela

 

-        Z wrażenia nie mogłam zasnąć. A kiedy wstałam rano, od razu wyjrzałam przez okno, żeby sprawdzić, ile palm wyrosło w naszym ogrodzie. Nie było żadnej!

 

-        Tata najpierw się śmiał z tych moich palm. Potem wytłumaczył, że tak się nazywa świąteczna ozdoba, którą kiedyś robiono z różnych gałązek. Dziś wyplata się palmy nawet z kolorowych słomek, traw i papier­ków. Zobaczyłam je na kiermaszu i bardzo mi się podobały. Jedną z nich kupiliśmy i została poświęcona. Mama uważa, że będzie chroniła nasz dom przed nieszczęściem albo złośliwymi sąsiadami. Czekamy z Krzysiem, kiedy palma zacznie działać cuda.

 

-        Poniedziałek

 

-        No i stało się! Palma wcale nie chroni przed nieszczęściem! Dziś mama ogłosiła wielkie porządki w całym domu! I jeszcze usłyszeliśmy, że sprzątanie jest świąteczną tradycją. To był dość męczący dzień, ale w na­szym domu zapachniało wiosną.

 

-        Środa

 

-        Po południu przyszła pani Matysiak ze skargą, że Krzyś i ja zostawiamy rowery pod jej furtką. Postawili­śmy je tam na chwilę i to była niesłuszna pretensja. Musieliśmy kupić złotą palmę!

 

-        Piątek

 

-        Mama powiedziała, że jest post, a my bardzo chcieliśmy zjeść na obiad spaghetti z sosem! Na szczęście wieczorem bawiliśmy się w malarzy jajek! To wielka frajda przygotować ładny koszyk ze święconką. Krzyś patrzył z wielkim smutkiem na pęto kiełbaski w koszyku. I żałował, że trzeba na nią poczekać aż do świą­tecznego śniadania.

 

-        Pierwszy dzień świąt

 

-        Znowu jest niedziela, ale już świąteczna! Dziś możemy leniuchować i jeść pyszne dania. Robimy to z rado­ścią. Z pysznych dań najbardziej cieszy się tata. A my z Krzysiem mniej, bo po smacznych ciastach nic już nie możemy zjeść! Najbardziej uroczyste było śniadanie. Założyłam swoją nową sukienkę. Nawet Krzyś wyglądał tego dnia bardzo elegancko, jak powiedziała mama.

 

-        Poniedziałek

 

-        Tata mnie ostrzegał, abym uważała, idąc do Dorotki, bo choć nie pada deszcz, mogę nagle mieć mokrą sukienkę. Śmiałam się z taty. A już po chwili biegłam do domu, przemoczona do suchej nitki. Syn pani Matysiak i taki Robert z naprzeciwka wylali na mnie i moją nową sukienkę całe wiadro wody, krzycząc: – Śmigus -dyngus! Śmigus- dyngus!

 

-        Poskarżyłam się rodzicom, ale powiedzieli, że dziś jest lany poniedziałek. I tego dnia łatwo poznać, kto zna się na świątecznych zwyczajach, a kto nie!

 

-        – Można się oblewać wodą, ale delikatnie – powiedział tata.

 

-        Kiedyś uważano, że oblana panienka szybciej wyjdzie za mąż, a jeśli się obraża, długo będzie szukała męża – dodała mama.

 

Pomyślałam, że tata ładnie oblał mamę wodą, skoro została jego żoną. I postanowiłam nigdy nie być żoną Roberta, choć Robert ma świetnego psa i siostrę Dorotkę, którą bardzo lubię. No… chyba że Robert nauczy się ładnie obchodzić święta!   

 

Rozmowa na temat opowiadania. 

 

 

Zachęcamy dziecko, aby opowiedziało o świątecznych zwyczajach, z zachowaniem odpowiedniej kolejno­ści. Prosimy o opisanie wyglądu palm wielkanocnych, ( pomagamy w budowaniu poprawnych zdań).

CIEKAWOSTKA:

Trudno jest powiedzieć, który symbol Wielkanocy jest najważniejszy. Kurczak wykluwa się z jajka, które jest nierozerwalnie związane z Wielkanocą. Jajka malujemy, święcimy, wykorzystujemy do przygotowywania różnych potraw, dzielimy się nimi. Jajko jest oznaką nowego życia, odrodzenia, nowego początku. Baranek przypomina wszystkim o ważnych religijnych wydarzeniach, które miały miejsce podczas świąt Wielkiej Nocy. Zajączek kojarzony jest z pochodzącą z Niemiec tradycją obda­rowywania prezentami. Zgodnie z tym zwyczajem zajączek w pierwszy dzień świąt chodzi z koszycz­kiem i zostawia drobne upominki w domu lub w ogrodzie.

 

Zabawa – Wełniana pisanka.

Potrzebujemy: jajko ze styropianu, kłębek wełny.

Możemy pobawić się z dziećmi w nawijanie wełny na jajko. Zabawę warto potraktować jako jedną z metod ozdabiania.

Zabawy matematyczne: mierzenie i porównywanie długości przedmiotów:

Zabawy z miarką krawiecką;

Pokazujemy dziecku miarkę krawiecką i wyjaśniamy do czego służy. Dzieci mogą mierzyć za pomocą wełny, sznurków, tasiemek, np. wysokość maskotek - baranków, kurczaków, a także papierowych sylwet jaj. Mogą porównywać długości różnych przedmiotów.

Język angielski:                                                                                                           
Happy Easter Utrwalanie słownictwa: Easter bunny, Easter egg, basket, lamb, chick.                                          Możemy wykonać wspólnie z dzieckiem ilustracje do słownictwa. Dzieci mogą odszukiwać i podnosić ilustracje wymienione przez rodzica. Możemy przyznawać dzieciom punkty za prawidłowo odszukany obrazek.                                                         

Zabawa ruchowa:

Simon says: Touch your nose 3 times. (dotykają swoich nosów 3 razy)

Simon says: Nod your head 4 times (kiwają głowami 4 razy)
Simon says: Stamp your feet 9 times. (tupią 9 razy)
Simon says: Rub your tummy 7 times. (Głaszczą się po brzuchu 7 razy)
Simon says: Clap your hands 5 times. (Klaszczą 5 razy ) Zachęcamy dzieci do głośnego liczenia.

Zabawa- How many red eggs can you see? Możemy rozłożyć na dywanie wycięte z kolorowego papieru jajka. Dzieci przeliczają jajka, wskazują kolory. Mogą również wkładać jajka do koszyczka zgodnie z kolorami.                    

Zabawy ruchowe z piosenką: „The Way The Bunny Hops”. https://www.youtube.com/watch?v=hb9tt7LiYrc

III. Propozycje zajęć popołudniowych

1. Zabawy logopedyczne

Ćwiczenia oddechowe:

- duży i powolny wdech nosem i powolny wydech ustami

- dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)

- "Wiatrem malowane"- rozdmuchiwanie farby przez słomkę na płaszczyźnie kartki, tworzenie barwnych kompozycji.

"Sześć jajeczek" - zapraszam do przeczytania wiersza. Zadaniem dziecka jest powtarzanie i naśladowanie.

Sześć jajeczek się spotkało, każde coś powiedzieć chciało:
głośno głoski wymawiały, usta ładnie układały A, O, U, E, I, Y (dzieci powtarzają głoski)

A roześmianą buźkę ma, śmieje się ha ha ha
więc powtórzyć możesz też haaaa haaaa, haaaa…. jeśli chcesz? (zachęcamy dziecko do naśladowania)

O zdziwioną buźkę ma, wciąż powtarza ooooo…ja!

U rozmarzoną buźkę ma, czasem sobie wręcz zasypia (chrapiemy, )

I uśmiecha się wesoło aż się miło robi wkoło (robimy uśmiech)

E wciąż płacze ,lamentuje ,kto pocieszyć jajko umie? (płaczemy)

Y jest złe, ojjjjj nie! kogo dzisiaj skrzyczeć chce? (marszczymy brwi i udajemy złych)

Sześć jajeczek się spotkało każde coś powiedzieć chciało….

- Teraz czas na ćwiczenia buzi i języka

- Połącz obrazki w pary "Wielkanocne memory"

- Ćwiczenia słuchowe: "Zwierzęta i ich odgłosy"

- Zapraszam do układania puzzli " Wielkanocna niespodzianka"

 

2.Praca plastyczno-techniczna:
 

ZAJĄCZEK ZE SKARPETKI:
Wspólna praca dzieci i rodziców.
Potrzebne będą: skarpetka odpowiednio długa, kawałek filcu lub innego materiału, pompon, oczy do maskotek lub guziki, gumki recepturki lub sznurek, ryż, wstążka lub tasiemka, nożyczki, klej, taśma.
Wykonanie: napełniamy skarpetkę ok. 1 szklanką ryżu. Mniej więcej w jednej trzeciej długości przewiązujemy skarpetkę. Nieco wyżej zawiązujemy drugi sznurek lub gumkę. Uzyskujemy w ten sposób tułów i głowę zajączka. Z filcu wycinamy owalny kształt – brzuszek zająca. Naklejamy go na skarpetce w odpowiednim miejscu. Na głowie zająca naklejamy oczy i buzię. Miejsce łączenia głowy z tułowiem przewiązujemy wstążeczką lub tasiemką. Górną część skarpetki przecinamy na pół, a każdą z połówek formujemy w kształt uszu. Jeśli materiał będzie się strzępić obszywamy go wzdłuż krawędzi. Zajączek gotowy!
 
3.W wolnych chwilach wypełniamy karty pracy: cz.4 ,s. 70,71
 
Dzieci: przyglądają się tulipanom, wskazują różnice między nimi,
rysują po śladach rysunki tulipanów, koloru­ją je.
- numerują tulipany według wielkości: od naj­mniejszego do największego,
rysują szlaczki po śladach, kolorują tulipany

Życzymy Wam zdrowych, rodzinnych i szczęśliwych Świąt Wielkanocnych:))

Serdecznie pozdrawiamy p. Baeta, p. Grażyna, p. Kamila

 

 

 

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach