PTASIE PIÓRA

2020-04-03

 

KWIECIEŃ, TYDZIEŃ I

03.04.2020 – Nauczanie zdalne

Temat dnia:  PTASIE PIÓRA.

 

I. Ćwiczenia poranne:

MASZERUJEMY RAZEM Z WIOSNĄ”.

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY&list=PLo

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.

Po co ptakom są potrzebne pióra?

 

Proponuję przygotować sylwety ptaków, które możemy wspólnie z dzieckiem wyciąć z gazet, czasopism, broszur. Dzieci oglądająsylwety ptaków, piór (jeśli mamy w domu), określająkolor upierzenia np.: wilgi, wróbla, bociana, skowronka, jaskółki, (Możemy skorzystać z ilustracji w kartach pracy). Zachęcamy dzieci do wypowiedzi na pytanie: Po co ptakom są potrzebne pióra?. Uzupełniamy wypowiedzi dzieci (np. do lotu, zabezpieczają przed zimnem, pomagają utrzymać się na wodzie, zabezpieczają przed drapieżnikami, pomagają chronić się przed zimnem, utrzymują stałą temperaturę ciała). 

 

Możemy wycięte sylwety ptaków wykorzystać do poniższej zabawy:

Ile ptaków usiadło na gałęzi?”

 

Potrzebna będzie sylweta drzewa wykonana np. z gazety z kilkoma gałęziami po obu stronach oraz kartoniki  z kropkami od 1-6 - (5latki), kartoniki z liczbami od 1 do 10 - (6 latki).

W dalszej części układamy sylwety niektórych ptaków na gałęziach, w różnych miejscach       i możemy zadawać dzieciom pytania np.: Ile ptaków siedzi na drzewie? Ile ptaków siedzi na drugiej gałęzi?  Dzieci odpowiadają i układają kartoniki. Dzieci mogą przeliczać ptaki: pierwszy, drugi, trzeci……

 

Zabawa ruchowa: Gdzie mieszkają bociany?

– reagowanie na sygnały: ustne i dźwiękowe.

Dzieci, (małe bociany) maszerują w dowolnych kierunkach.

Na sygnał – uderzenie np. w bębenek- pudełko – małe bociany wracają do gniazda, gromadzą się wokół rodzica.

Na hasło: Bociany są zmęczone – dzieci przechodzą do leżenia na dywanie.

Na sygnał – dwa uderzenia w bębenek-pudełko – wyspane bociany wychodzą na spacer – dzieci splatają ręce z tyłu, maszerują za rodzicem unosząc wysoko kolana.

Na hasło: Bociany stoją – zatrzymują się, opuszczają ręce, próbują utrzymać równowagę, stojąc na jednej nodze.

Na hasło: Bociany klekoczą – wypowiadają kle, kle, ręce dzieci naśladują otwieranie                   i zamykanie dzioba.

Na hasło: Bociany biegną – dzieci wyciągają ręce na boki, wykonują ruchy naśladujące ruchy skrzydeł ptaka.

 

„Ptasie albumy”- wycięte sylwety ptaków możemy wykorzystać do wykonania albumu o ptakach, według pomysłu dzieci. Obrazki można przyklejać na kartki. Dzieci mogą również dorysować różne elementy: np.: drzewa. Można spiąć kartki w całość.

 

Język angielski:

 „Liczby po angielsku” –zapraszam do zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=UNbFcyVeYjc

 

III. Propozycje zajęć popołudniowych:

1. Zabawy logopedyczne

- Na rozgrzewkę - zróbcie wdech nosem w pozycji stojącej. Potem unieście ramiona za
głowę, a wydech zróbcie ustami i opuśćcie ramiona wzdłuż tułowia. To ćwiczenie
powtórzcie kilkukrotnie.

- Przeprowadźcie mecz przy użyciu piłek do ping-ponga (można zrobić kulkę z papieru)! Ale nie będzie to zwykły
mecz, bo piłeczki można przesuwać tylko za pomocą oddechu – dmuchając na nie!
Bramki możecie zrobić z czegokolwiek, ustawić dwa pudełka lub umówić się, że jest
nią leżąca na stole książka, w którą trzeba trafić!

Teraz zapraszam na logopedyczną ruletkę

gimnastyka buzi i języka :)

2. Dzieci mogą uzupełniać karty pracy:

Karty pracy: 6l. 58,59

 

3. Wspólne doświadczenia z rodzicami -  dla chętnych

 Poznawanie wpływu zanieczyszczeń wód na ptasie pióra.

Potrzebne będą: pióra, 4 szklanki, olej, łyżki, obrazek przedstawiający zbiornik wodny zanieczyszczony np. ropą naftową. 

Umieszczamy w widocznym miejscu obrazek przedstawiający zbiornik wodny zanieczyszczony np. ropą naftową. Pytamy: Co się stanie z ptakiem, który będzie pływał po takiej wodzie? Zapraszamy dzieci do wykonania doświadczenia. Na stole ustawiamy szklankę z wodą, do której dzieci wlewają dwie łyżki oleju. Obserwują, co dzieje się z olejem. Dzieci wkładają piórko do wody w taki sposób, aby cała jego powierzchnia była zanurzona. Po wyjęciu z wody przyglądają się, jak wygląda piórko (jest posklejane). Starają się odpowiedzieć na zadane przez rodzica pytanie. Uzupełniamy wypowiedzi dzieci. Informujemy, że pióra ptaka po zetknięciu z zanieczyszczoną wodą stają się ciężkie.   Ptak nie może wtedy latać i ginie. Dlatego tak ważne jest, abyśmy dbali o czystość naszych wód. 

 

Serdecznie pozdrawiamy i życzymy miłego dnia ;)) p. Beata, p. Kamila, p. Grażyna










Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach