WIOSENNE POWROTY.

2020-03-30

Wiatm serdecznie Pszczółki;)

MARZEC/KWIECIEŃ

30.03.2020 – Nauczanie zdalne

Temat tygodnia:  Wiosenne powroty

I .Ćwiczenia poranne

1.„Leci komar”-zabawa ruchowa. Dziecko chodzi szybkim krokiem po pokoju. Na hasło: „Leci komar” zatrzymuje się, rodzic mówi, gdzie znajduje się komar, a dziecko musi w tym miejscu klasnąć w dłonie, by go przegonić(np. komar przy prawym lub lewym uchu, komar przy lewym kolanie, komarza plecami).

2.”Stonoga”- zabawa ruchowa.

Stonoga

Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga,

Aż się trzęsie podłoga, podłoga, podłoga, bęc.

Pierwsza noga, druga noga, trzecia noga, czwarta noga,

Piąta noga, szósta noga, siódma noga... i odwłok.

Dziecko łapie się w pasie i wspólnie z rodzicem może  śpiewać lub rytmicznie wypowiadać słowa zabawy krocząc do przodu. Na słowo „bęc” podskakuje i zatrzymuje się. W czasie śpiewania trzeciego i czwartego wersu dzieci po kolei wysuwają w bok prawą nogę i podają liczebnik porządkowy.

II.  Zajęcia organizowane przewidziane programem.

Dostosowujemy zajęcia do możliwości dziecka, jego predyspozycji w danym dniu.



Oglądanie albumów ze zwierzętami. Rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom gatunków, które są jajorodne.  

Odkrywanie litery „j”, „J”. 

„Zabawy z literą”-  Pozwalamy dziecku na swobodne wypowiedzi ( np. do czego litera jest podobna, co przypomina...) - Na tacy wypełnionej kaszą dziecko podejmuje próbę pisania palcem litery „j”, „J”. Prosimy dziecko, aby np. z fasoli, grochu lub z makaronu ułożyło litery „j”, „J” na kartce. Dziecko może poszukiwać przedmiotów w otoczeniu, które zaczynają się głoską  „j”,,,J”. Możemy skorzystać z karty pracy nr 48 i zadawać dziecku pytania na temat ilustracji. Np. Co robi Olek?

Zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ptaszki w gnieździe”. Dzieci siedzą w określonym miejscu na dywanie. Na sygnał dźwiękowy wybiegają, krążą w różnych kierunkach,

naśladują lot ptaka. Na inny umówiony sygnał zatrzymują się i naśladują zbieranie ziarenek-

(stukają palcem w przysiadzie). Na zapowiedź „Ptaki do gniazd” wracają na określone miejsca i wykonują przysiad. Powtórzyć x 3.

2. Zabawa z szarfą lub (szeroką wstążką). Każde dziecko otrzymuje szarfę i organizuje sobie dużo miejsca wokół siebie. Układają szarfę –wstążkę w kółeczko, wchodzą w nie i przyjmują pozycję wyprostowaną. Na sygnał dźwiękowy przewlekają szarfę pośpiesznie od dołu, ku

górze i ponownie układają szarfę.

3. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Drzewa na wietrze”. Dzieci stoją w rozkroku, ramiona uniesione w górę. Poruszają ramionami kołysząc się na boki (silny wiatr- skłon pogłębiony) 

4. Zabawa z elementem podskoku: „Skaczące piłki”. Włączamy wybraną muzykę. Dzieci wykonują podskoki obunóż w swobodnym tempie. Na przerwę w muzyce, zatrzymują się.  

III. Propozycje zajęć popołudniowych:

Zabawy logopedyczne

Wszystkie ćwiczenia zawsze rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych.
Powietrze nabieramy nosem, a wypuszczamy ustami.


Przykładowe ćwiczenia na dziś:
- dziecko w siadzie skrzyżnym robi wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód;
- nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi;
- wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion;
- dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy);
- łączenie samogłosek(ciągnąć je na jednym wydechu jak w śpiewie): ao, eo, eu (naśladowanie syreny). Najlepsza jest wspólna zabawa. Dorośli czytają wiersz a dziecko powtarza samogłoski (ciągnąć je na jednym wydechu jak w śpiewie).

„Chorobowe zgadywanki”

Dziś karetką pojedziemy- ue, ue, ue.
Może komuś pomożemy- ua, ua, ua.
Kto najbardziej chory jest?- eo, eo, eo.
Mały kotek, duży pies?- eu, eu, eu.
Kto Katarek duży ma- ai, ai, ai.
A kto kicha tak jak ja- ae, ae, ae.
Kogo boli głowa?- oa, oa, oa.
Kto się przed lekarzem chowa?- ou, ou, ou.
Kto lekarstwa nie chce brać?- ie, ie, ie.
Kto chce w łóżku długo spać?- iu, iu, iu.
A kto zawsze zdrowy jest,- ye, ye, ye.
Co dzień chce warzywa jeść- yo, yo, yo

Zapraszam do wysłuchania programu "Gimnastyka buzi i języka" cz. 3 /zakładka - logopedia/

 

Zabawy badawcze.  Doświadczenia z jajkiem.

Rodzice wybierają propozycję doświadczeń

Zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków, zapoznanie z właściwościami jajka.

PROPOZYCJA1 

1.Proszę przygotować:1 jajko surowe, 1 jajko gotowane, przezroczystą miskę lub słoik z szerokim otworem.

  1. Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka gotowanego – wkładają jajko do plastikowej, przezroczystej miski lub słoika z szerokim otworem.

PROPOZYCJA 2.

2.Proszę przygotować: Cztery jajka surowe, sól, łyżki, woda, woda w dzbanku.

  1. Dzieci badają zachowanie jajka surowego w wodzie po dodaniu do niej soli. (Najpierw dzieci wlewają do słoika trochę wody, wkładają jajko, potem dosypują stopniowo około 10 łyżek soli, uzupełniają wodę, wlewając ją ostrożnie, po ściankach naczynia, i obserwują, co się dzieje).

PROPOZYCJA3

3.Proszę przygotować: Cztery jajka gotowane, butelka coca-coli, zaparzone i wystudzone herbata i kawa, plastikowe pojemniki (do wlania do nich coca-coli, kawy, herbaty, wody i umieszczenia w nich jajek), barwniki spożywcze.

  1. Dzieci badają, co dzieje się z ugotowanym na twardo jajkiem zanurzonym w coca-coli, herbacie, kawie, wodzie z dodanym do niej barwnikiem spożywczym (zanurzają w nich jajko).

Ciekawostka: Skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, podobnie jak nasze zęby. Takie same przebarwienia jak na skorupkach jajek pozostają na naszych zębach, jeśli nieodpowiednio dbamy o higienę jamy ustnej i nie myjemy zębów.

PROPOZYCJA 4

4.Proszę przygotować: Jajko gotowane, tackę lub talerzyk jednorazowy, nożyk plastikowy.

 

  1. Dzieci badają właściwości jajka ugotowanego na twardo: obierają jajko, kroją je plastikowym nożykiem na pół, nazywają poszczególne części jajka (skorupka, żółtko, białko), określają wygląd, smak, zapach. Porównują budowę jajek: surowego i gotowanego. Zastanawiają się, co się zmieniło i dlaczego.

2. Porównywanie wielkości jajek różnych ptaków. W tej zabawie użyć można ilustracji dostępnych na stronach internetowych lub wykorzystać atlasy przyrodnicze lub albumy.



Dzieci mogą uzupełniać karty pracy

6-latki Karta pracy 48,49 Podziel na głoski wyrazy, zaznacz na niebiesko litery „ j”, „J”




Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach