Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka - nauczanie zdalne

2020-11-13

13.11.2020r. - Nauczanie zdalne

Temat dnia:
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.

I. Ćwiczenia poranne:

 

Rysowanie siebie – złoszczącego się i wesołego. Będą potrzebne kartki podzielone na pół, kredki. Rodzic zadaje pytanie

−Kiedy się złościcie? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy, albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

−Jak się wtedy zachowujecie?

−Kiedy się cieszycie? Jak się wtedy zachowujecie?

Rodzic rozdaje dziecku kartkę i prosi, żeby po lewej stronie kartki narysowały siebie złoszczącego się, a po prawej – cieszącego się.

Po wykonaniu pracy dziecko, określają sytuacje, które je złoszczą, i takie, które je cieszą.

 

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem

Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Małe cuda”.

To nieprawda, że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,

bo kto uczy ich radości?

Małe roześmiane brzdące!
Tak wspaniale być maluchem, biegać boso,

liczyć mrówki, koniec tęczy mieć za uchem,

łowić ryby na sznurówki.

Wszystkie dzieci są ciekawe,

chcą znać pismo i cyferki,

badać to, co piszczy w trawie,

wiedzieć, czemu słoń jest wielki.

Gdy się dziecku coś nie uda i popada w tarapaty,

wspieraj je, a sprawisz cuda,

nie krzycz głośniej od armaty!

Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,

a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.

Nikt nie może szturchać dziecka,

straszyć klapsem ani pasem,

śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać go głuptasem.

Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

Rozmowa na temat wiersza.

−Kto uczy dorosłych radości?

−Czy dobrze jest być dzieckiem?

−Co lubią dzieci?

−Czego nie można robić dzieciom?

−Czego zawsze chcą dzieci?

−Kiedy dzieci są szczęśliwe?

−Czy wszystkie dzieci żyją w godnych warunkach? Dlaczego?

 

W ramach ciekawostki można dziecku wyjaśnić, że 20 listopada jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka (w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka w 1959 roku oraz Konwencji o prawach dziecka w 1989 r.). Przypomina im, że istnieje organizacja UNICEF, która zajmuje się pomocą dla dzieci (jedzenie, ubrania, nauka, szczepionki).

III. Propozycje zajęć popołudniowych

Nauka rymowanki Raz, dwa, trzy. Dzieci wypowiadają rymowankę z szeroko otwartą buzią, a potem z zamkniętymi ustami.

Raz, dwa, trzy, Siedem, osiem, dziewięć, jestem zły.

zrobię coś dla ciebie. Cztery, pięć, sześć,

Będę się obracać w koło, nie chcę dzisiaj jeść.

ty uśmiechaj się wesoło

 

Zabawa Czyj to bucik?

Oglądanie przez dzieci swojego obuwia: opowiadanie przez rodziców , jak wygląda, jakiego jest koloru itp. Rozpoznawanie przez dzieci, do kogo należy but. Później role mogą się zamienić.

Karta pracy, cz. 2, s. 19. 9 (fioletowe)

Odszukiwanie rytmu w ciągu elementów i kontynuowanie go. Kolorowanie pierwszego i drugiego pola ulubionymi kolorami, a trzeciego – kolorem nielubianym przez dziecko.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach