MIESZKAŃCY ŁĄKI

2020-05-13

NAUCZANIE ZDALNE
TEMAT TYGODNIA: ŁĄKA W MAJU.
TEMAT DNIA: MIESZKAŃCY ŁĄKI.
DATA: 13.05.2020r.
I. Ćwiczenia poranne:
Zabawa ruchowa z elementem pełzania – ślimaki.
Dziecko porusza się w różnych kierunkach (pełza po podłodze). Na sygnał np. uderzenie w bębenek, klaśnięcie, chowa się w swojej muszli (zwija się w kłębek). Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo.
II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.
Proponuję przeczytać dziecku opowiadanie M. Strękowskiej - Zaremby „Barwy ochronne”. Możemy skorzystać z ilustracji w kartach pracy.
Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie.– Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz. Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się ostrożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle. Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe? – Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.– Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się. – Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują. – Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić. Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami. – Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem. – Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej. – Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.– Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę. – Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.– Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.
Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania. Zwróćmy uwagę na wygląd zewnętrzny (barwę ochronną) zwierząt i jej dostosowanie do środowiska, w którym żyją. Możemy przygotować również ilustracje kilku owadów. Jedną połowę zdjęcia możemy zasłonić. Dzieci od¬gadują nazwę owada. Prosimy, aby dzieci wybrały sobie zdjęcie jednego owada, który wydaje się im najbardziej interesujący. Dziecko układa krótkie zdania na jego temat. 6-latki mogą również dopasować kartoniki z nazwami do ilustracji owada.
Zabawa ruchowa - Mieszkańcy łąki.
Potrzebujemy: zdjęcia: np.: pszczoły, żaby, ślimaka. Pokazujemy kolejno zdjęcia: pszczoły, żaby, ślimaka. Dziecko porusza się w różnych kierunkach w sposób charakterystyczny dla zwierzęcia znajdującego się na zdjęciu.
Piosenka: śpiewające brzdące: My jesteśmy żabki.
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
Język angielski, zabawa z wykorzystaniem  słownictwa;
meadow-łąka, garden –ogród, butterfly -motyl, ladybird – biedronka, snail – ślimak, bee – pszczoła, ant – mrówka, frog –żaba. Możemy przygotować kartoniki z obrazkami zwierząt, które umieszczamy w widocznym dla dziecka miejscu. Dziecko swobodnie porusza się, kiedy usłyszy wypowiedziane słowo np.; butterfly -odszukuje obrazek i zatrzymuje się przed nim.
Jakiego koloru są motyle?
https://www.youtube.com/watch?v=Uka06rXbUVA&list=PLBFD
Zabawa z piosenką
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fly+butterfly
III. Propozycje zajęć popołudniowych:
Mieszkańcy łąki. „Wędrówki Skrzata Borówki”
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Dla chętnych: Motylek z rolki po papierze toaletowym. Chętne dzieci mogą wykonać motylka według własnego pomysłu.
Dzieci mogą uzupełniać w wolnym czasie karty pracy: 6l.34,36 5l.34,36

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach