Z WIZYTĄ W SKANSENIE

2020-04-29

NAUCZANIE ZDALNE
TEMAT TYGODNIA: MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION.
TEMAT DNIA: Z wizytą w skansenie.
DATA: 29.04.2020 r.
I. Ćwiczenia poranne:
Zabawa bieżna połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi i ortofonicznymi –„Pojazdy”. Tamburyn, obręcz dla każdego dziecka.
Rodzic gra na tamburynie lub bębenku, dziecko otrzymuje obręcz- kierownicę. Wypowiada nazwy pojazdów spotykanych w miejscu zamieszkania dzieci. Dziecko kieruje obręczą, naśladuje dźwięk wydawany przez podany pojazd, np.: karetkę pogotowia: eo, eo, eo; pociąg: puf, puf; rower: dzyń, dzyń; motor: brm, brm. Na przerwę w grze zatrzymuje się i wykonuje przysiad.
II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.
Poznaję kulturę i historię swojej miejscowości( swojego regionu):
Skąd się wzięła nazwa miasta Rybnik?
Poszukajmy wspólnie z dzieckiem informacji na ten temat.
Jak mogę spędzić wolny czas w moim mieście i jego najbliższej okolicy?
Wspólne działania dzieci i rodziców.
Dziecko wspólnie z rodzicami może poszukać np. w internecie lub przewodniku informacji o ciekawych miejscach w Rybniku i jego najbliżej okolicy. Można przygotować plan wycieczki, narysować miejsce, które chcemy odwiedzić.
Można opracować mały przewodnik po najciekawszych miejscach swojego regionu, okolicy. Przykłady: Tężnia solankowa; Park tematyczny nad Nacyną; Muzeum Ziemi Rybnickiej, Park Krajobrazowy w Rudach, Zabytkowa Kolej Wąskotorowa w Rudach
CIEKAWOSTKA:
Kolej wąskotorowa w Rudach została udostępniona do zwiedzania w 1994 r., a w tutejszym skansenie zgromadzono lokomotywy i wagony. Obiektami opiekowało się pierwotnie stowarzyszenie społeczne, obecnie zaś Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Oprócz zwiedzania skansenu atrakcją jest przejazd kolejką lub drezyną na zachowanym, paro kilometrowym odcinku. Kolej Wąskotorowa w Rudach od 2006 roku znajduje się na śląskim Szlaku Zabytków Techniki.
Zabawa ruchowa– Spacer po okolicy.
Do zabawy potrzebujemy: nagranie piosenki „Oj latała sroczka”, zdjęcia/obrazki przedstawiające zabytki, sklepy, miejsca użyteczności publicznej, które znajdują się w Rybniku. Rodzic występuje w zabawie w roli przewodnika. Zabiera dziecko na wycieczkę po mieście, włącza nagranie muzyki. Na dany znak dziecko wsiada do autokaru – chwyta linę, idzie za przewodnikiem, słuchając jego opowieści i wykonuje odpowiednie ruchy. Przewodnik podaje nazwy ulic, którymi jadą, opowiada o mijanych miejscach i instytucjach – prosi o wypatrywanie (oglądanie zdjęć/obrazków przyczepionych na kartonikach) z lewej strony, z prawej strony, zabytków, sklepów, miejsc użyteczności publicznej.
Ćwiczenia gimnastyczne:
https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc&t=84s
Język angielski
Zabawa ruchowa z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=JV-D_K4drsA
Słownictwo: house, kitchen, bedroom, bathroom, cook, sleep, wash
Możemy pokazać dziecku ilustrację przedstawiającą dom wraz z kuchnią, sypialnią, łazienką. Dziecko może posłuchać zdań. wskazujemy obrazek: (...gotujemy-w kuchni; śpimy w sypialni;myjemy ręce - w łazience).
It is a house.
Let’s look inside.
This is the kitchen-we cook in the kitchen.
This is the bedroom-we sleep in the bedroom.
This is the bathroom- we wash our hands in the bathroom.
Memory – utrwalenie nazw pomieszczeń – odszukiwanie dwóch takich samych kart spośród obrazków ułożonych na dywanie. Dziecko odkrywa dwie karty.
Za każdym razem możemy wspólnie z dzieckiem wypowiedzieć nazwę odkrytego pomieszczenia. Jeśli dziecko nie odnajdzie pary identycznych kart wylosowane karty wracają na swoje miejsce. Karty możemy wykonać samodzielnie, rysując na kwadratowych kartonikach pomieszczenia.
III. Zajęcia popołudniowe:
Zabawa ruchowa z piosenką Jawor, jawor...
https://www.youtube.com/watch?v=knIuLWPSmDg
Mój dom- zabawy konstrukcyjne klockami.
Dzieci mogą uzupełniać karty pracy
Karty pracy 5-latki str.6
Karty pracy 6-latki str.7

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach