PTASIE KONCERTY

2020-04-02

KWIECIEŃ, TYDZIEŃ II

02.042020 – Nauczanie zdalne

Temat dnia:  PTASIE KONCERTY.

I. Ćwiczenia poranne:

1.Zabawa ruchowa „ Skoki przez drabinkę”. Można zrobić drabinkę np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które trzeba ułożyć na dywanie na wzór drabinki. Zadaniem dziecka jest sprawne przeskakiwanie kolejnych szczebelków.

2.Zabawa „ Komu nie spadnie”. W zabawie potrzebne będą woreczki, które można wykonać samodzielnie w domu( wypełnić woreczki grochem lub ryżem i szczelnie zakleić lub zszyć). Dzieci z woreczkami na głowie lub barku starają się przemieszczać w kierunku pokazywanym przez prowadzącego. Wygrywa ten, którego woreczek nie spadnie.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.

Zabawa - „Memory geometryczne”. Potrzebne będą kartoniki z narysowanymi figurami, które możemy wykonać samodzielnie. Taka sama para figur geometrycznych może wystąpić więcej niż jeden raz, musi jednak różnić się od pierwszej pary kolorem. Dzieci układają kartoniki na stole tak, aby nie było widać, co one przedstawiają.

Zasady gry: dziec­ko odwraca jeden, wybrany kartonik i kładzie go na stole w tym samym miejscu, w którym leżał, ale tak, aby była widoczna umieszczona na nim figura geometryczna. Nazywa figurę, np. mały czerwony prostokąt. Następnie poszukuje pary, czyli takiego samego drugiego kartonika, odkrywając kolejny kartonik. Jeśli udało mu się znaleźć parę, zabiera obydwa kartoniki i losuje dalej. Jeśli nie udało mu się odnaleźć pary, obydwa kartoniki odwraca tyłem i umieszcza w tym samym miejscu. Kartoniki odkrywa kolejna osoba. Zabawa kończy się, kiedy zostaną odnalezione wszystkie pary figur.

Inna propozycja to:

„Zabawy geometryczne”. Możemy wyciąć z papieru lub z gazety figury geometryczne.

Następnie przecinamy figury na pół i rozkładamy w różnych miejscach na dywanie. Zadaniem dziecka może być odszukanie, a następnie ułożenie figur w całość.

Proponuję piosenkę o figurach geometrycznych:

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

Zabawa ruchowa z elementem rzutu. „Jajko w gnieździe”

Potrzebne będzie: pudełko tekturowe owinięte papierem -gniazdo, małe piłki dla dziecka.

Rodzic wręcza dziecku małą piłkę (jajo kukułki). W środku koła ustawia tek­turowe pudełko owinięte brązowym papierem – gniazdo. Dzieci (kukułki) starają się podrzucić swoje jaja do gniazda innego ptaka, czyli wrzucić piłkę do pudełka. Komu się uda, siada skrzyżnie w kole. Komu się nie uda, próbuje ponownie.

Ptasi koncert

Wsłuchiwanie się w głosy ptaków i próba naśladowania niektórych – ćwiczenia ortofoniczne. https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4 - Wiosenny koncert ptaków.

„Wiosenny koncert”. Dzieci mogą naśladować również odgłosy ptaków, za pomocą np.: dzwonków, klocków - wystukiwanie.

III. Propozycje zajęć popołudniowych:

1. Zabawy logopedyczne


Wszystkie ćwiczenia zawsze rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych.
Powietrze nabieramy nosem, a wypuszczamy ustami.

Przykładowe ćwiczenia na dziś:

Ćwiczenie oddechowe:

„Wrony bez ogonów”.
Dziecko wdycha powietrze nosem i spokojnie, na jednej fali wydechowej wypowiada tekst: pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia…

"Uciekające piórko"
Przygotuj do tej zabawy pudełko i piórko (piórko można zastąpić małą kulką z papieru). Umieść piórko w pudełku. Zadaniem dziecka jest takie kontrolowanie oddechu, aby piórko przemieszczało się wzdłuż ścianek pudełka, lecz nie wyskoczyło poza nie. Jeśli zauważysz, że dziecko świetnie sobie radzi, zwiększ stopień trudności i zmień pudełko na mniejsze!

Ćwiczenie artykulacyjne

„Sowa sprząta swoje mieszkanie”

Dzieci słuchają opowiadania, czytanego przez rodzica i wykonują ćwiczenia narządów artykulacyjnych.


Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (dziecko przesuwa językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym).
Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwa czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym),
zdjęła też firanki (liczą czubkiem języka górne zęby)
i włożyła je do pralki (motorek wargami)
Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (dziecko „przepycha” powietrze wewnątrz jamy ustnej)
Sowa odkurzyła też ściany (przesuwa czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków)
oraz podłogę (przesuwa czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego).
rozwiesiła firany (ponownie liczy czubkiem języka górne zęby).
Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągają szeroko usta).
Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladuje głosy ptaków).

Zapraszam do wysłuchania wiersza Juliana Tuwima "Ptasie Radio".

Ptasie Radio - Julian Tuwim

Dzieci mogą naśladować odgłosy ptaków z wykorzystaniem zapisu sylabowego
halo lo lo lo
tu tu tu tu
dijo, ijo, ijo
tijo, trijo
tru lu lu lu lu
pio pio pijo
lo lo lo lo lo
plo plo plo plo plo
ku ku ry ku
ku ku ku ku
stuku puku

2. Dzieci mogą uzupełniać karty pracy.

Karty pracy 6-latki –s. 55

Karty pracy 5-latki –s. 46

 

Serdecznie pozdrawiamy i życzymy miłego dnia: p. Hania, p, Urszula, p.Grażyna

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach