POZNAJEMY BUDOWĘ PTAKA

2020-03-31

MARZEC/KWIECIEŃ, TYDZIEŃ IV

27.03.2020 – Nauczanie zdalne

Temat dnia: POZNAJEMY BUDOWĘ PTAKA 31.03.2020

 

 

I. Ćwiczenia poranne:

1.Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bocian.

-Dzieci spacerują po pokoju pomiędzy leżącymi na podłodze wyciętymi z papieru kołami , wysoko unosząc nogi. Na hasło: Bocian – podnoszą koło, stają na jednej nodze, a drugą, nogę, ugiętą w kolanie, podnoszą do góry. Ukła­dają koło na kolanie i starają się utrzymać równowagę.

 

Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Szpaki na trawie.

 

-Dzieci (szpaki), poruszają się pomiędzy leżącymi na podłodze wyciętymi z papieru kałużami. Stopy mają złą­czone. Skaczą lekko, cicho, sprężycie. Na sygnał rodzica. – uderzenie w bębenek lub klaśnięcie w dłonie – zatrzymują się obok kałuży, wykonują siad skulny i piją wodę.

 

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.

1.Zajęcia plastyczne ”Bociek w locie”:

 

Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu bociana, można wykorzystać dostępne ilustracje       

      w kartach pracy. Dziecko może opisać wygląd bociana, opowiedzieć jak się porusza, czym się żywi.

Następnie proponuję wykonać bociana z dostępnych w domu materiałów plastycznych.                         

     Pomocne mogą być: kolorowe kartki; biała, czarna, czerwona, wycięte z kolorowego papieru figury geometryczne: koło, trójkąty, prostokąty Wykonajmy bociana według własnego pomysłu.

 

2.Zajęcia umuzykalniające przy piosence” Bocianek” (sł. muz. K. Gowik) lub przy innej piosence o bocianie, przeznaczonej dla dzieci.

1. Powróciły już bociany z dalekiego lotu.

Pełno teraz tu, na łące, tego ich klekotu.

Małe bocianki mocno dokazują

i rodzicom z gniazda wylatują.

Ref.: A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

To bocianek wita wiosnę.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

Wszędzie kwitną zioła i kwiaty radosne.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

To bocianek w polu śpiewa.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

Grzeje słonko i wiosennie szumią drzewa.

2. Już bociany widać w gniazdach

przy polach i drogach.

Już po łąkach chodzą sobie

na swych długich nogach.

Małe bocianki, psotne i ciekawe,

już lądują z gniazda prosto w trawę!

Ref.: A tu kle, kle, kle…

3. Jak to dobrze, że wróciły takie miłe ptaki.

Będą sobie zajadały żabki i ślimaki.

Małe bocianki bardzo szybko rosną,

tak jak wszystkie dzieci rosną wiosną!

 

–  Można podzielić proste słowa piosenki na sylaby np.: bo-cia-ny, śli-ma-ki, kle- kot, słon- ko itd.

–  Można „pobawić się” z dzieckiem wykorzystując treść piosenki, np. naśladowanie sposobu poruszania bociana, naśladowanie klekotu.

– Chętne dzieci mogą nauczyć się słów np. pierwszej zwrotki piosenki, którą zaśpiewamy w przedszkolu.

 

CIEKAWOSTKA:

Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub w kwietniu. Za­mieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów, łąk. Po przylocie natychmiast biorą się za przebudowę starego gniazda lub budują nowe. Najczęściej robią to w pobliżu siedzib ludzkich, np. na dachach, słupach, budynkach gospodarczych. Znoszą materiał, układają gałązki i pilnują, aby gniazda nie zajął inny bocian. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja. Wysiaduje je na zmianę z samcem. Kiedy jeden ptak jest w gnieździe, drugi zajmuje się zdobywaniem pożywienia. Bociany jedzą wyłącznie zwierzęta, np.: pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby, węże, krety, łasi­ce, gronostaje, młode zające i pisklęta ptaków. Żaby wcale nie są ich ulubionym pokarmem.

 

III. Propozycje zajęć popołudniowych:

Zabawy logopedyczne

Wszystkie ćwiczenia zawsze rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych.
Powietrze nabieramy nosem, a wypuszczamy ustami.
Przykładowe ćwiczenia na dziś:


- Dziecko w siadzie skrzyżnym robi wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód.
- Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi.
- Wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion
- Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)

Zapraszam na bajkę logopedyczną. Rodzic czyta bajkę, demonstruje zawarte ćwiczenia a dziecko je powtarza / naśladuje.

"W przedszkolu"

(wg: "Wędrówki Języczka-Podróżniczka w świat mowy" M.Bryła, A.Muszyńska)

Języczek wszedł do sali przedszkolnej. Dzieci bawiły się na dywanie zabawkami: Jaś dźwigiem (otwórz szeroko buzię, unieś język za górne zęby i przesuwaj po podniebieniu), Ola bączkiem kręcącym się dookoła (obliż czubkiem języka wargi, nie zamykając ust), Kasia karuzelą (obliż językiem zęby - raz w jedną, raz w drugą stronę), Filip samochodzikiem (parskaj wargami naśladując warkot silnika) a Kuba piłeczką ( wypychaj czubkiem języka raz prawy, raz lewy policzek od wewnątrz). Przy stoliku dziewczynki puszczały bańki mydlane (dmuchaj- wdech przez nos/wydech ustami) a na dywanie chłopcy bawili się w konika (kląskaj językiem). Dzieci z uśmiechem zaprosiły Języczka do wspólnej zabawy (rozciągnij wargi w szerokim uśmiechu).

Zapraszam do wysłuchania programu "Gimnastyka buzi i języka" cz. 3 /zakładka - logopedia/

Zachęcam do zabaw konstrukcyjnych różnymi klockami, np. budowanie gniazda dla bociana.

Ćwiczenia graficzne

6-latki  np. karta pracy nr 50

5-latki  np. karta pracy nr 43

Dziękuję za wszystkie nadesłane zdjęcia prac plastycznych. Pozdrawiam wszystkie Dzieci i Rodziców.

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach