"WIOSENNA POBUDKA"

2020-03-26

Witam serdecznie Motylki i zapraszam do zabawy.

p23.hanna@gmail.com

 Prace plastyczne, którymi dzieci chcą się pochwalić proszę przesyłać :))

 

Z poniższych propozycji można skorzystać w dowolnym czasie, dostosowując aktywności do indywidualnych potrzeb dziecka i jego możliwości.

 

Zabawa „Układamy rytmy” - może odbywać się np. z użyciem materiałów przyrodniczych: kasztanów, żołędzi, różnych mat dydaktycznych, które wykorzystujemy w przedszkolu.

W swoich domach, dzieci mogą samodzielnie tworzyć własne rytmy, wykorzystując to, co jest dostępne. Można ułożyć taki rytm: kubek, talerzyk, łyżka ......., grzebień, szczoteczka, chusteczka, mydło…... itd. Wszystko zależy od naszych pomysłów. W tej zabawie można też wykorzystać wycięte z papieru lub z gazety figury geometryczne np. trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt i kontynuujemy ustalony rytm.

Uczestniczenie w zabawach muzyczno- ruchowych, może odbywać się przez śpiewanie ulubionych piosenek o tematyce wiosennej, tworzenie własnych improwizacji ruchowych.

Proponuję zaśpiewać piosenkę: „Nareszcie wiosna”- która jest dostępna  na powyższej stronie.

Zachęcam również do wykonania „wiosennego tańca”

Zapraszam do przeczytania dziecku wiersza A. Widzowskiej pt. „Wiosenna pobudka”:

 Wiosna obudziła misia . Motyl mu na nosie przysiadł.

-Wstań, niedźwiadku! Podaj łapkę.

Zdejmij futro, szal i czapkę!

–  Aaaaaaa!- miś ziewnął, wyszedł z jamy.

–   Cześć , motylku nakrapiany.

Obudziłeś już borsuka?

Bo już wiosna do drzwi puka!

Borsuk wąchał kwiat sasanki

i z krokusów robił wianki.

 

-  Zaraz włożę je na głowę

pięknej pani borsukowej!

Obudziły się świstaki,

przyleciały śliczne ptaki:

boćki, gęsi i kukułki.

–  Fruń, skowronku po jaskółki!

Kwitną bazie i pierwiosnki:

–  Chcemy słonka! Chcemy wiosny!

Wtem zaspany jeż nadchodzi.

–  Gdzie jest ... zima? O co chodzi...?

 Warto przeprowadzić z dzieckiem rozmowę na temat treści wiersza. Można wykorzystać następujące pytania:

-Kogo obudziła wiosna?

-Gdzie spał niedźwiedź, a gdzie borsuk ?

- Które ptaki przyleciały z nastaniem wiosny?

 „Jak poruszają się zwierzęta” - zabawy ruchowe do wierszyka

Analiza i synteza słuchowa:

Zachęcam także do dzielenia na sylaby i na głoski nazw zwierząt i roślin, które występują w wierszu.

Praca plastyczno- techniczna:

Dzieci mogą wykonać do wiersza kukiełki, pacynki lub sylwety. Można zrobić ilustrację dowolną techniką plastyczną.

 Zabawy logopedyczne

Zabawa oddechowa z wykorzystaniem np. bibuły, wiatraczka

Dzieci mogą wykonać ćwiczenia ortofoniczne: Naśladowanie głosów zwierząt, o których jest mowa w wierszyku.

„Zabawa z balonikiem”. Możemy nadmuchać balonik , wspólnie z dzieckiem ozdobić go flamastrami. Następnie prosimy dziecko, aby dmuchało balonik  do określonego celu: np. „od stolika do kanapy”.

 Propozycaja uzupełniania kart pracy:

5 –latki str.37,38

6-latki str.45,47

 Ciekawostka:

Zapoznanie z motylkiem cytrynkiem.

Samica motyla cytrynka jest biała, z żółtawo zielonkawym odcieniem, a samiec ma kolor jaskrawo żółty. Jego skrzydła pachną cytryną. Cytrynek zimą drzemie, zagrzebany w zeschniętych liściach. Dlatego właśnie jego pełna nazwa brzmi latolistek cytrynek. Wiosenne słońce ogrzewa liście i motyl się budzi. Jeśli temperatura powietrza spadnie, znowu robi się zimno, cytrynek wraca pod suche liście. Po zimowej drzemce znowu jest gotowy do lotu.

Można omówić z dzieckiem stadia rozwoju motyla:

-jaja,

-larwa(gąsienica),

-poczwarka,

-dorosły motyl.

 Chętne dzieci mogą wykonać motyla z dowolnych materiałów, np. z makaronu, wełny, kawałków materiału......

Jeśli dziecko chce się nim pochwalić, to proszę przesłać.

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach