Nauczanie zdalne- Nasza stolica

2020-04-29

29.04.2020 - Nauczanie zdalne
Temat dnia: Nasza stolica
I. Ćwiczenia poranne

Zabawa ruchowa – ilustrowanie czynności ruchem.

Dorosły mówi jak można spędzać wolny czas, np. jeździć na rowerze, pływać łódką. Dziecko demonstruje ruch, np.: jazda na rowerze – w leżeniu na plecach wykonuje rowerek, pływanie łódką – w siadzie skrzyżnym pochyla rytmicznie tułów i wiosłuje rękami, pływanie w jeziorze lub morzu – w leżeniu na brzuchu – zagarnianie wody szerokimi ruchami ramion itp.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.
1. Zajęcia matematyczne:

- Rozmowa kierowana na temat: Herby miast.

Korzystając ze strony: - herby miast, możemy pokazać dziecku herby różnych miast. Możemy poprosić dziecko, by powiedziało co przedstawiają.
Zachęcam szczególnie do zwrócenia uwagi na herb: Warszawy i Rybnika.
Przybliżamy dziecku pojęcie- stolica. Podajemy nazwę Warszawy, jako stolicy Polski.

- Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy Legenda o warszawskiej Syrence.

Piękna Syrenka,
Co w morzu żyła,
Raz do Warszawy
Wisłą przybyła.
Zauważyli
Ją tam rybacy,
Gdy przeszkadzała
Im w ciężkiej pracy.
Rybacy dla niej
Życzliwi byli,
Bo się jej pięknym
Śpiewem wzruszyli.
Ale zły kupiec
Złapał ją w wodzie
I potem trzymał
W ciasnej zagrodzie.
Z żalu i smutku
Zaczęła płakać,
Na pomoc przyszedł
Jej syn rybaka.
Syrenka za to
Podziękowała
I bronić miasta
Przyobiecała.
Od tamtej pory
I dniem, i nocą
Służy Warszawie
Swoją pomocą.

Zachęcam do rozmowy z dzieckiem na temat wiersza. Pomocne mogą być pytania:
Gdzie mieszkała Syrenka?
Co zrobił Syrence kupiec?
Kto uratował Syrenkę?
Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?

- "Ile kropek ma biedronka?"
Rysujemy na kartce czerwonym kolorem kształt biedronki, a czarnym – kropki na jednej połowie.
Prosimy dziecko, aby dorysowało tyle samo kropek po drugiej stronie. Razem, głośno liczymy kropki.

 

2. Język angielski : Let's go shopping
Słownictwo: go shopping - idziemy do sklepu; apple(s) - jabłko/a; pear(s) - gruszka/i; cherry(cherries) - wiśnia/e; banana(s) - banan/y; tomato(es) - pomidor/y; carrot(s) - marchewka/i; potato(s) - ziemniak/i; lemon(s) - cytryna/y; onion(s) - cebula/e; bag(s) - torba/y.
Dzieci już wcześniej poznały słownictwo związane z owocami i warzywami, dlatego w ramach przypomnienia zachęcam do użycia produktów, które aktualnie macie Państwo w domu (jakieś owoce, warzywa); plastikowe owoce/warzywa lub obrazki z książek.

Zabawy:
"Let's go shopping" - przedszkolak robi zakupy. Możemy z dzieckiem pobawić się w sklep. Produktami mogą być powyższe owoce/warzywa, możemy również płacić za towar "zabawkowymi pieniędzmi". Utrwalamy również wtedy przeliczanie w zakresie 5. Pomocne mogą być poniższe wyrażenia:
What would you like?
I would like... (an apple);
Hello!;
Bye, bye!.
Po powrocie ze sklepu możemy powiedzieć dziecku, że trzeba umyć ręce. Przypominamy sposób prawidłowego mycia rąk.
Piosenka:
"Let's go shopping" - piosenka

Na zakończenie chętne osoby mogą zobaczyć filmik (od 2 min. - mama z córką kupują warzywa i owoce)
filmik

Pozdrawiam, p.Ania

III. Zajęcia popołudniowe:

1. Ćwiczenia logopedyczne
Kolory flagi – dorosły podaje kolory flagi. Gdy mówi biały – dziecko unosi język do góry, za górne zęby, gdy mówi czerwony – język opuszcza za dolne zęby.
Chorągiewki – tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dziecko porusza językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego (dzieci sepleniące poruszają językiem wewnątrz jamy ustnej).
Lech, Czech, Rus jadą na koniach – dziecko naśladuje osobno stukot kopyt koni każdego z bohaterów legendy. Przykleja szeroko ułożony język do podniebienia i odbija go, jednocześnie ściągając wargi w dzióbek i rozciągając szeroko.
Orzeł – dziecko wysuwa język do przodu, unosząc jego czubek do góry, i porusza nim na boki, tak jak orzeł swymi skrzydłami (dzieci sepleniące pomijają to ćwiczenie).
Wędrówka po Polsce – przy szeroko otwartej jamie ustnej dziecko wysuwa język do przodu i poruszają nim do góry, w dół, w prawą stronę, w lewą stronę (dzieci sepleniące wykonują to ćwiczenie wewnątrz jamy ustnej).

2. Zabawy z nakrętkami
Zachęcam do wykorzystania do zabawy kolorowe nakrętki. Według własnych pomysłów możemy je segregować (np. według koloru czy wielkości); możemy z nich tworzyć mniejsze i większe koła, układać dowolne wzory, a nawet całe obrazy.
Aby zabawę uatrakcyjnić, możemy zachęcić dziecko, by chwytało nakrętki przy pomocy klamerki i układało w odpowiednim miejscu.
Na koniec możemy na stole lub podłodze oznaczyć linię. Po jednej stronie linii układamy nakrętki. Następnie przy pomocy „pstryczków” palcami możemy je spróbować przesunąć za linię.

3. Na koniec zapraszam do zabawy relaksacyjnej pt. „Odpoczynek na łonie natury.”
Do zabawy można wykorzystać podkład dowolnej, ulubionej melodii.
Dorosły prosi, aby dziecko położyło się na plecach i posłuchało jego opowieści z zamkniętymi oczami.

Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapanie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa!

Dzieci otwierają oczy i opowiadają o swoich wrażeniach (co słyszały, czy to było przyjemne). Mogą naśladować poszczególne etapy opowieści (np. pakowanie plecaka, spacer, leżenie na kocach, bieg)

Dobrej zabawy, pozdrawiam p.Karina

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach