Nauczanie zdalne- segregujemy śmieci

2020-04-16

16.04.2020r.-Nauczanie zdalne
Temat dnia: Segregujemy śmieci

I. Ćwiczenia poranne
Na początek zachęcam do twórczych zabaw z gazetą, ulotką z marketu, itp.

Dorosły daje dziecku gazetę i zadaje pytanie: Co możemy zrobić ze starej gazety? Dziecko najpewniej będzie miało mnóstwo pomysłów. Możemy spróbować wspólnie je zrealizować. W razie braku pomysłów, gazetę możemy: rolować gazetę, tworzyć lunetę i oglądać przez nią świat; dmuchać na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatać ją w kulkę i podrzucać do góry;
rzucać nią do celu; rozwijać gazetę i ją prostować; kłaść na podłodze i przeskakiwać przez nią obunóż; klaskać w dłonie, trzymając gazetę; szeleścić nią; uderzać w gazetę rytmicznie, jednym palcem.

Na koniec, jeśli mamy większy kawałek gazety, możemy wykonać z niej czapkę:
złożenie kartki na pół, • odwrócenie linii złożenia do góry, • złożenie górnych rogów z obu stron do linii środka, • zagięcie dolnej linii ku górze, • odwrócenie kartki i ponowne zagięcie dolnej linii ku górze.



II. Zajęcia organizowane przewidziane programem
Zajęcia plastyczno- techniczne

1. Wysłuchanie opowiadania: „Smok Segregiusz”:
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek. – Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać… O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza? – Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce. Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko. – Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku. – Spróbujmy – zgodził się smok. – Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej. – Rycerski? – zainteresował się tato. – Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami. – Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia. – Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków. – Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę. – Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci. – Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek. – Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
Po wysłuchaniu tekstu zachęcam do wspólnego opowiedzenia, o czym było opowiadanie.

2. Następnie dla rozruszania proponuję zabawę taneczną do poznanej już piosenki o ekologii:
piosenka Ekologa znak

3. Na koniec zachęcam do wykonania ekologicznej pracy plastycznej z rzeczy, które chcieliście Państwo wyrzucić. Mogą to być butelki, gazety, pudełka, puszki, nakrętki, torby i inne przedmioty. Każdy pomysł jest dobry!!!
A dzieciom spodoba się pewno znane Im z bajek hasło: „Nie wyrzucaj....wykorzystaj".
Czekam z niecierpliwością na zdjęcia Waszych prac Misiaki.


III. Propozycje zajęć popołudniowych
1. Zapraszam do zabawy dydaktycznej z wykorzystaniem planszy dostępnej po kliknięciu w link: „Segregowanie śmieci"
karta Segregacja śmieci

Zachęcam Państwa do porozmawiania z dziećmi o segregacji śmieci. Można wspólnie „posegregować” śmieci
z ilustracji.
Temat był już poruszany podczas zajęć z dziećmi, spotkania ze Strażą Miejską, jak i z panią z biblioteki.

2. Jeśli posiadacie Państwo w domu kolorowe zakrętki, zachęcam do wykorzystania ich do zabaw:
- segregowanie według koloru, czy wielkości
- tworzenie rytmów: np.niebieska nakrętka, żółta nakrętka, niebieska, żółta.....i co dalej?
- tworzenie zbiorów złożonych z 3 nakrętek, 4 nakrętek, itp.
Możemy porównywać liczebność zbiorów, używając pojęć: więcej, mniej, tyle samo, najwięcej, najmniej.
Do zabawy można tez wykorzystać np. klocki

Życzymy udanej zabawy
p.Karina i p.Ola

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach