Przedszkolak w domu- zwierzęta na wsi

2020-03-30

Dziś kolejne propozycje zajęć i zabaw.Mamy nadzieję,że uprzyjemnią wspólnie spędzany czas, a każdy znajdzie wśrod nich coś  ciekawego dla siebie.

MARZEC/KWIECIEŃ- WIOSNA NA WSI

30.03.2020r.- Nauczanie zdalne
Temat dnia: Zwierzęta na wsi


I.Ćwiczenia poranne


Zabawa ruchowa “Kury do kurnika”
Osoba dorosła wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje odgłos kur
(ko, ko) i ich chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kury do kurnika, kury chowają się do kurnika. Celem jest, żeby dziecko zrobiło to jak najszybciej.

Zabawa ruchowo- naśladowcza “ Naśladujemy zwierzęta”
Dziecko porusza się w rytmie wygrywanym przez osobę dorosłą na wybranym instrumencie, dostępnym w domu (jeśli nie posiadacie Państwo instrumentów można je zastąpić gazetą, sztućcami, garnkiem, metalową miską, itp.). Podczas przerwy w grze osoba dorosła mówi nazwę wybranego zwierzęcia, a dzieci je naśladują (sposób poruszania się i odgłosy, jakie wydaje).
Jeśli posiadamy w domu figurki zwierząt domowych lub dowolne ilustracje, książeczki można je wykorzystać do zabawy. Zamiast podawania nazwy zwierzęcia można pokazywać dziecku obrazek lub figurkę.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem


1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej “Nauka pływania”
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury. Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia. – Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki? – Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies. – A konie i krowy? – One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu. – A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś. – Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie. – Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka. – Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak. – Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś. – Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać. – Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się. – Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś. Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu. – Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą! – Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek. – Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest. – Ale ja się boję… – Nie bądź tchórzem. – Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać. – Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy. – Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody. Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała: – Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne? – Tak… – Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły? – Nie… – A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł? – Bałbym się. – No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego. – Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś. – Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

2. Rozmowa z dziećmi na temat przeczytanego tekstu. Możemy wspólnie opowiedzieć wysłuchaną historię. Pomocne mogą okazać się również pytania:

- Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływacki
- Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
- Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
- Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
- Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
- Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

3. Aby nieco się zrelaksować, proponuję lubianą przez dzieci zabawę paluszkową.
Pokazujemy kolejno palce od największego do najmniejszego. Na koniec machamy całą dłonią.


“Ten pierwszy to dziadziuś,
a obok babunia,
największy to tatuś,
a przy nim mamunia,
to ja dziecinka mała,
a to moja rodzinka cała”

4. Na koniec, jeśli dziecko nadal będzie miało ochotę na zabawę ze zwierzątkami,
zachęcam do skorzystania ze strony:

Zwierzęta na wsi

 

III. Propozycje zajęć popołudniowych:


a) Ćwiczenia konstrukcyjne- budowanie z klocków zagród dla zwierząt.
Dzieci budują zagrody dla zwierząt umieszczają w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Określają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. Podajemy nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa - w oborze, kura – w kurniku.


b) Zabawa z elementami równowagi - ,,Kto potrafi tak jak ja”
Dzieci próbują utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez osobę dorosłą:
– rysowania na podłodze kółka palcami stóp,
– stania na jednej nodze jak bocian,
– podnoszenia kolana i przekładania pod nim woreczka,
– stania na jednej nodze i próby klaśnięcia nad głową,
– chodzenia z woreczkiem na głowie,
– chodzenia z woreczkiem na stopie,
– obracania się dookoła i stania na jednej nodze,
– stania na jednej nodze i klaskania nad głową,
– chodzenia z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył.

 

Z gorącymi pozdrowieniami pani Karina i pani Monika

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach