Mieszkańcy łąki

2020-05-04

04.05.2020 Nauczanie zdalne
Temat dnia: mieszkańcy łąki


I. Zabawy poranne


1. „Najpierw skłon”- poranne ćwiczenia na podstawie filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

 

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem


1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Łąka".


Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia.
– Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony.
– I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.
– Proszę pani, a tu są dziury!
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Rodzic zadaje pytania:
-Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
-Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
-Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
-Gdzie mieszkają myszy polne?

2.„Poznajemy mieszkańców łąki.”

Rodzic podaje nazwy mieszkańców łąki opisując dokładnie ich wygląd. Następnie prosi dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Rodzic odgaduje, o jakie zwierzę chodzi. Rodzic dzieli nazwy mieszkańców łąki na sylaby, a dzieci po podaniu całej nazwy, wskazują je na odpowiednich obrazkach.
Plansza potrzebna do zadania znajduje się na dole strony.

3.„Odgłosy łąki”
Zamknijcie oczy, wyobraźcie sobie, że leżycie na łące i posłuchajcie.
Jakie zwierzątka usłyszeliście?
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0


III. Propozycje zajęć popołudniowych

1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń. Dziecko powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.
Ćwiczenia wykonujemy przed lusterkiem.


-Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.

-Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry

-Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.

-Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.

-Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.

 

 Pozdrawiam serdecznie,

p. Ola

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach