Przedszkolak w domu- wiosenne porządki w ogródku

2020-04-15

15.04.2020r.-Nauczanie zdalne
Temat dnia: Wiosenne porządki w ogródku

I. Ćwiczenia poranne


Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebujemy lusterko. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, następnie dziecko powtarza.


Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.


II. Zajęcia organizowane przewidziane programem


1.Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

2.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Rodzic zadaje pytania:
Co lubił robić smok Segregiusz?
Co smuciło smoka?
Jaki sen miał Olek?
Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

3.Segregowanie zakrętek według kolorów.
Plastikowe zakrętki w kilku kolorach.
Rodzic rozkłada przed dziećmi zakrętki plastikowe w kilku kolorach. Zadaniem dzieci jest posegregowanie zakrętek według kolorów. Następnie porównują liczebność zakrętek, szacują, których kolorów jest mniej, a których więcej. Rodzic uświadamia dzieciom, że zakrętki można wyrzucić albo, tak jak smok Segregiusz, zrobić z nich coś nowego, np. ładny obrazek lub jakąś zabawkę.

4.Praca plastyczna Kolorowe obrazki z zakrętek.
Dla każdego dziecka: kartka z bloku technicznego lub kawałek kartonu, klej magic lub inny, kredki, plastelina, zakrętki.
Dzieci układają obrazki według własnych pomysłów. Pokazują je Rodzicowi, a następnie przyklejają klejem do kartek. Na koniec dorysowują lub dolepiają z plasteliny brakujące elementy. Może to być na przykład gąsienica na liściu, kwiatek, samochód, ślimak, lub wiele innych pomysłów.


III. Propozycje zajęć popołudniowych
Zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej

1. Zabawy zaczynamy od szybkiej rozgrzewki. Mogą być to skoki, zajączki, berek z workiem, przechodzenie pod sobą, przeciąganie się z partnerem, bieg w miejscu.Polecam również piosenkę https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs
2. Zabawy do wyboru:
"Czaty na czworakach" - dziecko ustawiają się na jednym końcu pokoju, "czatujący" na drugim końcu, tyłem do dziecka, które stara się na czworakach zbliżyć do czatującego. Gdy "czatujący" odwróci się twarzą do dziecka, te winno zatrzymać się w miejscu, w uprzednio ustalonej postawie. Jeżeli "czatujący" dostrzeże, że dziecka poruszyło się lub zatrzymało w nieprawidłowej postawie, poleca mu cofnąć się do linii startu. Wygrywa ten, które pierwszy dojdzie do "czatującego".
"Ślimak pokazuje rogi" - leżenie przodem, dłonie pokazują rogi, uniesienie tułowia ponad podłogę, broda, łopatki ściągnięte. Wytrzymać (liczyć do 10). Położyć się, rozluźnić, liczyć do 5. Całość powtórzyć 3 razy.
"Dziad i żołnierz" - dziecko porusza się po pokoju; na zapowiedź "dziad" pochyla się i garbi, na zapowiedź "żołnierz" przybiera postawę prawidłową.
"Karuzela" - (do ulubionej piosenki dziecka) - wykroki wykonuje się z dotykaniem podłogi palcami stóp, a podskoki z obciąganiem stóp.
"Kaczuszki" - piosenka https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
3. Między zabawami stosujemy przerwy - truchcik, oddychanie.
4. Na zakończenie stosujemy zabawy w pozycjach niskich - elementy relaksacji i wyciszenia.

Gorąco polecam korzystać ze stronki http://zdrowoisportowo.edu.pl/2020/03/16/dzieci-trenuja-w-domu-dzien-1/  , gdzie trwa akcja "Dzieci trenują w domu". Codziennie można tam znaleźć nowe ćwiczenia i zabawy sportowe, które dzieci mogą wykonywać w domu.

 

Życzymy miłego dnia :)
p. Ola & p. Ania

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach