Nauczanie zdalne-Wiosenne powroty ptaków

2021-04-14

I. Ćwiczenia poranne:
1.Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bocian.

Dzieci spacerują po pokoju pomiędzy leżącymi na podłodze wyciętymi z papieru kołami(koła można również  zrobić z paska, sznurkamoże być nawet piłka, co mamy dostępne w domu), wysoko unosząc nogi. Na hasło: Bocian – podnoszą koło, stają na jednej nodze, a drugą, nogę, ugiętą w kolanie, podnoszą do góry. Układają koło na kolanie i starają się utrzymać równowagę.

Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Szpaki na trawie.

Dzieci (szpaki), poruszają się pomiędzy leżącymi na podłodze wyciętymi z papieru kałużami(mogą być poduszki). Stopy mają złączone. Skaczą lekko, cicho, sprężycie. Na sygnał rodzica. – uderzenie w bębenek lub klaśnięcie w dłonie – zatrzymują się obok kałuży, wykonują siad skulny i piją wodę.

II. Co słychać , panie Bocianie?- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby” Ptaki”

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. – Przyjedziecie do nas? – zapytała.

– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.

– Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.

Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

– Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie.

– Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem. – Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany.

Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lornetką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.

– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął.

Dziadek się uśmiechnął. – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć.

Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek. – Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.

Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. – Pokażesz nam te psoty? – spytał.

– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody... – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.

– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada.

Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. – Lornetki – poprawił ją.

Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek: – Chciałbym latać jak ptaki.

– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

– Głowę też masz za dużą – dodała Ada.

– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

 
Porozmawiajmy o ptakach
Na podstawie opowiadania przeprowadzamy rozmowę z dzieckiem: „Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?

Zajęcia plastyczne ”Bociek w locie”: 
Rozmowa z dzieckiem na temat wyglądu bociana, można wykorzystać dostępne ilustracje w internecie. Dziecko może opisać wygląd bociana, opowiedzieć jak się porusza, czym się żywi.

Następnie proponuję wykonać bociana z dostępnych w domu  materiałów plastycznych. Pomocne mogą być:  kolorowe kartki; biała, czarna, czerwona, piórka, płatki kosmetyczne, wata. Wykonajmy bociana według własnego pomysłu.

Kto nie ma pomysły może zrobić bociana według instrukcji zamieszczonej w linku:

https://kreatywnadzungla.pl/2020/04/bocian-kreatywna-praca-plastyczna.html

 

Zajęcia umuzykalniające przy piosence” Bocianek” (sł. muz. K. Gowik) lub przy innej  piosence o bocianie, przeznaczonej dla dzieci np.:

Piosenka” Bocian wędrownik”
https://youtu.be/7T2GZe6H_NE 

Piosenka „ Bocian”
https://youtu.be/kk5oMrOkffc 

Piosenka „ Kle , kle boćku, kle, kle
https://youtu.be/Q9GXQJ6kRRA 


Piosenka „ Bociek”
1. Powróciły już bociany z dalekiego lotu

Pełno teraz tu, na łące, tego ich klekotu.

Małe bocianki mocno dokazują
i rodzicom z gniazda wylatują.

Ref.: A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
To bocianek wita wiosnę.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

Wszędzie kwitną zioła i kwiaty radosne.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

To bocianek w polu śpiewa.

A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

Grzeje słonko i wiosennie szumią drzewa.

2. Już bociany widać w gniazdach

przy polach i drogach.

Już po łąkach chodzą sobie

na swych długich nogach.

Małe bocianki, psotne i ciekawe,

już lądują z gniazda prosto w trawę!

Ref.: A tu kle, kle, kle…

3. Jak to dobrze, że wróciły takie miłe ptaki.

Będą sobie zajadały żabki i ślimaki.

Małe bocianki bardzo szybko rosną,

tak jak wszystkie dzieci rosną wiosną!

Można podzielić proste słowa  piosenki na sylaby np.: bo-cia-ny, śli-ma-ki, kle- kot, słon- ko itd.  

Można „pobawić się” z dzieckiem wykorzystując treść piosenki, np. naśladowanie sposobu poruszania bociana, naśladowanie klekotu. 

Chętne dzieci mogą nauczyć się słów np.  pierwszej zwrotki piosenki, którą zaśpiewamy w przedszkolu.

CIEKAWOSTKA:
Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub w kwietniu. Zamieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów, łąk. Po przylocie natychmiast biorą się za przebudowę starego gniazda lub budują nowe. Najczęściej robią to w pobliżu siedzib ludzkich, np. na dachach, słupach, budynkach gospodarczych. Znoszą materiał, układają gałązki i pilnują, aby gniazda nie zajął inny bocian. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja. Wysiaduje je na zmianę z samcem. Kiedy jeden ptak jest w gnieździe, drugi zajmuje się zdobywaniem pożywienia. Bociany jedzą wyłącznie zwierzęta, np.: pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby, węże, krety, łasice, gronostaje, młode zające i pisklęta ptaków. Żaby wcale nie są ich ulubionym pokarmem.  

III. Propozycje zajęć popołudniowych:
Ptasi koncert
Wsłuchiwanie się w głosy ptaków i próba naśladowania niektórych – ćwiczenia ortofoniczne. https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4    - Wiosenny koncert ptaków.

 „Wiosenny koncert”. Dzieci mogą naśladować wiosenne odgłosy ptaków, za pomocą np., klocków: kle, kle –bocian, dzwonków, mogą wystukiwać odgłosy na różnych pudełkach.
Zachęcam do zabaw konstrukcyjnych różnymi klockami, np. budowanie gniazda dla bociana.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach