Nauczanie zdalne- Ochroń przyrodę

2021-04-07

Nauczanie zdalne

Data 07.04.2021

OCHROŃ PRZYRODĘ.

I. Ćwiczenia poranne:

Zabawa ruchowa – Omiń kwiatki.

Kolorowe krążki, tamburyn.

Rozkładamy na trawie kolorowe krążki. Dzieci w rytmie tamburynu poruszają się ostrożnie

między nimi, aby ich nie podeptać. Na przerwę w grze przykucają przy najbliższych

krążkach – kwiatkach, wciągają nosem powietrze – naśladują wąchanie kwiatków. Dźwięk

tamburynu jest sygnałem do ponownego wykonywania ruchów.

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiatek rośnie.

Dzieci w rozsypce, w siadzie skrzyżnym. Tułów pochylają do przodu, dłonie układają na

podłodze. Na hasło: Kwiatek rośnie, dzieci powoli prostują tułów. Na hasło: Kwiatek wyciąga

się do słońca – wyciągają ręce jak najwyżej. Na hasło: Kwiatek więdnie, dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.

II. Wyjaśnianie słów lasy to płuca Ziemi. Rodzic, wyjaśnia dziecku, że lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.

• Zabawa graficzna – Drzewko.

Do zabawy potrzebujemy: Kartkę z rysunkiem konturu drzewa . Dziecko otrzymuje kartkę z

narysowanym konturem drzewa. W zależności od kształtu drzewa wypełnia rysunek trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami (rozłożyste drzewa, np. dąb).

• Zabawa dydaktyczna – Co zanieczyszcza powietrze?

Potrzebujemy: Obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, napisy: tak, nie. Rozkładamy w różnych miejscach pokoju obrazki przedstawiające: różne środki lokomocji, zakłady z dymiącymi kominami, zanieczyszczającymi powietrze, oraz przedmioty służące dzieciom do zabawy. Dziecko ogląda odszukane obrazki i umieszcza je na stole. Pod napisem tak kładzie te, które nie mają wpływu na zanieczyszczenie powietrza (np. rower, deskorolka, rolki, hulajnoga, kajak, żaglówka), a pod napisem nie – pozostałe (fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa). Uświadamiamy dziecku, że można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza poprzez stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.

• Ćwiczenia prawidłowej wymowy. Rodzic podaje przykłady krótkich wypowiedzeń w nadanym przez siebie rytmie, a dziecko stara się je powtórzyć na zasadzie echa muzycznego, w różnym tempie oraz z różnym natężeniem dźwięku. Zmienia dynamikę w wypowiedzeniu, wymawiając słowa naprzemiennie: raz głośno, raz cicho. Recytuje coraz głośniej, następnie – coraz ciszej. Ziemia, ziemia to nasza planeta. Dbamy o czyste powietrze. Nie chcemy śmieci na leśnej łące. Dziecko powtarza zaprezentowany tekst.                                                                           Zajęcia umuzykalniające                                                                         

Piosenka „ Nasza planeta”

https://youtu.be/1MZovZPTP7I

Zabawa Kolorowe kartoniki – rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.

Do zabawy potrzebujemy: Kolorowe kartoniki w trzech kolorach, dowolne przedmioty w kolorach, jakie mają kartoniki, tamburyn lub inny instrument. Układamy w określonym miejscu na dywanie kolorowe kartoniki w rytmie – trzy sekwencje. Dziecko w rytmie tamburynu porusza się po pokoju. Mocne uderzenie w tamburyn jest sygnałem, żeby dziecko ułożyło przedmioty zgodnie z zapisem ułożonym na dywanie. Zabawę powtarzamy, zmieniamy kolejność kartoników, dodajemy kolejne, w zależności od możliwości dziecka.

• Zabawa muzyczno-ruchowa – Segregujemy śmieci.

Do zabawy potrzebujemy: Pudełka w kolorach: żółtym, zielonym, niebieskim, dowolny instrument. W trzech miejscach ustawione kartonowe pudełka w trzech kolorach: zielonym, niebieskim, żółtym. W rytmie dowolnego instrumentu dziecko wykonuje swobodny bieg między pudełkami. Na hasło: Segregacja, dziecko podbiega do skrzynek i mówi głośno, jakiego rodzaju śmieci do nich wrzucamy. Na mocne uderzenie w bębenek recytuje tekst Bożeny Formy: Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy, segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy: do żółtego butelki, szkło do zielonego, gazety i kartony zawsze do niebieskiego.

  1. Ćwiczenie plastyczne – Segregujemy śmieci.

• Segregowanie opakowań.

Potrzebujemy: Opakowania po różnych materiałach, pudełko. Rodzic przynosi do pokoju pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi. Dziecko zastanawia się, po czym są poszczególne opakowania, segreguje je według materiału, z jakiego zostały wykonane.

• Zabawa Do jakiego pojemnika?

Do zabawy będą nam potrzebne: Obrazki pojemników do segregowania odpadów. Pokazujemy dziecku obrazki specjalnych pojemników, których używa się do segregowania odpadów i wyjaśniamy, jakie odpady można do nich wkładać. Podkreślamy znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśniamy pojęcie recyklingu. Pojemnik (lub worek) niebieski – papier, pojemnik (lub worek) zielony – szkło, pojemnik (lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne.

• Praca plastyczna Segregujemy śmieci.

Będą nam potrzebne: klej, nożyczki, kredki, kolorowe kartki, gazety, obrazki.

Oglądamy rysunki pojemników służących do segregowania śmieci.

Wycinamy z kolorowego papieru kształty pojemników( żółte, niebieskie, zielone).

Na pojemnikach przyklejamy obrazki( np. wycięte z gazet )odpadów, które należy do nich

wrzucić.

Wykonanie pracy przez dziecko.

Porządkowanie miejsca pracy.

Dzieci mogą uzupełniać karty pracy cz.4 str. 16-17

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach