W wielkim mkieście

2020-04-29

29.04.2020 Nauczanie zdalne

Temat dnia: W wielkim mieście.

I. Ćwiczenia poranne

Rzucanie do celu

Wykorzystujemy do tej zabawy małe piłki i kosz lub większy karton. Jeśli nie mamy małych piłek możemy wykorzystać misie. Ustalamy odległość i celujemy. Zadanie można sobie utrudniać, stojąc np. na jednej nodze lub rzucając lewą ręką (lub odwrotnie).

Karta pracy cz. 5, nr 20

 

II. Zajęcia objęte programem

1.Budujemy miasto – zajęcia matematyczne inspirowane wierszem E.Stadtmüller Kim jesteś?

Czy wiesz, kim jesteś?

– To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

– Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

– biało-czerwone.

Ojczyste godło

– orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie mazurka dźwięki,

no i stolica

– miasto syrenki.

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie:

raz po wyżynie,

raz po równinie,

i mija miasta prześliczne takie…

– Już wiesz, kim jesteś?

– Jestem Polakiem.

2.Rozmowa na temat wiersza.

Zadajemy dzieciom pytania:

O czym był ten wiersz?

Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka?

Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?

 

 

3. Budowanie osiedla mieszkaniowego.

Informujemy dzieci, że dotarły już do wybranego miasta. Opowiadamy o tym, że miasta wciąż się rozwijają i powstają w nich nowe osiedla mieszkaniowe. Proponujemy wspólną budowę jednego z dużych miast – możemy wydrukować obraz z miastem. Na środku pokoju ustawiamy skrzynię z klockami. Informujemy, dzieci że będziemy architektem projektującym nowe osiedle. Chcemy, aby znajdowały się w nim budynki o różnej wysokości. Dzieci będą wykonawcami projektów architekta. Na podłodze kładziemy w odstępach kartki w kolorach: żółty, niebieski. Potrzebne będą nam wcześniej przygotowane wycięte z papieru figury geometryczne (po 10 figur geometrycznych, np.: prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów, jednego kształtu, ale różnych rozmiarów).

Przykłady projektów architekta:

• Na osiedlu, w miejscu oznaczonym kolorem żółtym, mają stanąć tylko budynki sześciopiętrowe. W miejscach oznaczonych kolorem niebieskim mają stanąć tylko budynki dziesięciopiętrowe. Dzieci budują takie budynki z klocków.

• Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynki stojące na placu oznaczonym k3olorem żółtym mają mieć cztery piętra, a te stojące na placu w kolorze niebieskim – osiem pięter.

Pytamy dzieci: Co trzeba zrobić? Dzieci odejmują po dwa klocki. Liczą, ile pięter mają teraz  domy.

• Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dzieci same decydują, ile pięter ma mieć dom.

Pytamy dziecko: Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy?

• Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki mają być takiej samej wysokości. Dzieci wykonują polecenie.

Pytamy dzieci: Ile pięter trzeba było dobudować?

• Architekt prosi o wybudowanie po lewej stronie wyższego budynku. Dzieci podają, ile pięter ma ich dom.

• Architekt wyraża zadowolenie z postępu prac. Informuje, że budowa domów na tym osiedlu została zakończona. Teraz trzeba zadbać o zieleń. Rozdajemy dzieciom kartki w kolorze zielonym oraz koperty, w których znajdują się wycięte z papieru figury geometryczne (po 10 figur geometrycznych, np.: prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów, jednego kształtu, ale różnych rozmiarów). Dzieci układają z nich kwiaty na zielonych kartkach (trawnikach). Po zakończeniu zadania informują, jakie figury były im potrzebne do wykonania kwiatów i ile ich potrzebowały.

• Architekt wyraża zadowolenie z wykonanych prac.

 

4.Zabawa sensoryczna dla chętnych rodziców.

Kukurydziana masa solna

Składniki: sól, mąka kukurydziana, woda.

Sposób wykonania: Do miski wsypujemy tę samo ilość mąki kukurydzianej, co soli, biorąc pod uwagę wagę nie objętość. Powoli dolewamy wody, aż do uzyskania konsystencji plasteliny. Uzyskamy wówczas żółtą, bardzo gładką masę. Po dodaniu barwnika masa zmieni kolor. Do zabawy masą wykorzystujemy różne foremki najlepiej silikonowe lub inne jakie mamy pod ręką.

 

III. Ćwiczenia gimnastyczne:

„Słonko”,

Na zapowiedź „Słonko świeci” – dziecko chodzą w różnych kierunkach, na zawołanie „deszczyk pada” – biegnie pod ścianę i stoi prosto (całym ciałem przylega do ściany)

„Wycieczka do dużego miasta”

Podczas marszu na hasło:

góry dzieci wspinają się

morze kładą się na brzuchu i udają że pływają

jezioro naśladują branie wioseł i udają pływanie na kajakach

 

j.angielski

put on- ubierz …. (wymowa put on)

take off- rozbierz ….. (wymowa tejk off)

Możemy się bawić z dzieckiem przygotowując ubrania ( buty-shoes, kurtka-jacket, szalik-scarf, czapka-hat)

Podczas słuchania piosenki dzieci mogą ubierać poszczególne części garderoby używając wyrażenia put on

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=put+on+your+shoes

Zapraszam chętne osoby do wypełnienia kart pracy:

https://drive.google.com/file/d/1yqs-lAP_dxxKsdBmQohFtLPc36yAu6Yk/view?fbclid=IwAR2AphPC9Loxg2G2vZ1eWO8orLEoooa3yjDRQ9msJt7oCkgmKOI-tD0wJvA

Karty pracy cz.5 nr 21, 22 (pomarańczowe)

Karty pracy cz.2 nr 41, 42 (zielone)

 

Pozdrawiamy serdecznie p.Monika i p.Sabina

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach