Przedszkolak w domu - “ Mieszkańcy łąki”

2020-05-13

I.Ćwiczenia poranne

https://m.youtube.com/watch?v=n9Pk2RY4-TA

II. Małe owady i duże owady – słuchanie opowiadania
M. Strękowskiej-Zaremby “Barwy ochronne”

Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się
bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów
rosnących w zielonej trawie.
– Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz.
Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę,
rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na
pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego
dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne
kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyj- rzeć. Iskierki
słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był
przepięk- ny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” –
przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki,
które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła
nadal podziwiać kolorowe motyle.
Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz
zniknęły. Jak to możliwe?
– Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.
– Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem?
Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się.
– Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby
zmylić ptaki, które na nie polują.
– Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić.
Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne
jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle
poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami.
– Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. –
Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem.
– Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie
jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej.
– Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdyzielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z
oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.
– Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę.
– Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli
myszy, dżdżow- nice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.
– Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne,
że wciąż się dziwiła.
Rozmowa na temat opowiadania.
Książka (s. 74–77)
Dziecko przygląda się obrazkom w książce i opowiadają o łące w maju. Wymienia
nazwy kwiatów i zwierząt, które występują na łące. Odpowiada na pytanie: Dlaczego
motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone? Jakie zna jeszcze inne zwierzęta, które
mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) do- stosowany (dostosowane) do środowiska, w
którym żyją.
Utrwalanie pojęcia owady.
Zdjęcia, np. mrówek, biedronek, koników polnych, pszczół, ważek, patyczaków-
wytłumaczenie , że to są właśnie owady.
 

Zajęcia umuzykalniające. Łączenie muzyki z plastyką.Utrwalanie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki “Wiosna”

https://m.youtube.com/watch?v=KK8dHGsQ5fk

Malowanie muzyki – rozwijanie umiejętności oddawania nastroju muzycznego w pracy
malarskiej. Dziecko słuchają nagrania muzyki klasycznej o wyrazistym charakterze.
Farbami plakatowymi lub pastelami stara się zobrazować muzykę na papierze.

Ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu

Ćwiczenia manualne Ślimaki.
Dla dziecka: plastelina, podkładka, muszelka, kolorowa kartka z bloku technicznego,
nożyczki.
Dziecko robi wałeczki z plasteliny w wybranym kolorze, a następnie zwija je, formując
ślimaka. Na koniec umieszcza ślimakowi na wierzchu muszelkę. Gotowe ślimaki kładą
na liściu wyciętego z zielonego papieru lub na prawdziwym liściu

Miłego dnia. Pani Ula

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach