Przedszkolak w domu - “Jak Polska długa i szeroka”

2020-04-27

Witam Biedronki :)

I. Ćwiczenia poranne

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

II. Polska i jej symbole narodowe – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi

Dzieci słuchają opowiadania czytanego przez rodzica.

Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzy¬dziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zie¬leni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha.
Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki.
– Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę.
Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarań¬czowa też – podsuwa bratu inne kredki.
– Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek.
Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło.
– Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydzie¬stu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi.
– Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek.
Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność.
– Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi.
Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag.
– Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama.
W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi.
– Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra.
– A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.

Symbole Narodowe:

  • Rozpoznawanie flagi Polski wśród flag innych narodów. Opisywanie godła Polski.
    Wskazywanie cha¬rakterystycznych cech wspólnych dla danego narodu.
    Zdjęcia flag różnych państw, w tym flagi Polski i flagi Monako, godło Polski.
  • Godło Polski. Rodzic prosi, aby dzieci opisały jego wygląd. Pyta: Co łączy wszystkich
    Polaków? (Np. język, tradycja). Jakie znacie polskie tradycje? Zwraca uwagę na stosowanie podczas wypowiedzi zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku (6-latki).
  • Zapoznanie z hymnem narodowym.
    Nagranie hymnu Polski https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
    Co to jest hymn? Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci. Podaje tytuł hymnu Polski – Mazurek Dąbrowskiego. Przypomina jego tekst. Zaprasza do wysłuchania pierwszej zwrotki i refrenu. Wyjaśnia, że podczas śpiewania (słuchania) hymnu obowiązuje odpowiednia postawa. Dzieci słuchają fragmentu hymnu, stojąc na baczność. Zwraca uwagę na słowa hymnu. Wyjaśnia, że napisano go bardzo dawno temu, dlatego są w nim słowa, których już dzisiaj się nie używa. Następnie pyta: W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Prosi o podanie przykładów. Gdzie można zauważyć flagę Polski? Gdzie widziałyście godło Polski? Gdzie możemy spotkać godło Polski?
    Nauka refrenu hymnu Polski

Zajęcia plastyczne:

Polska – moja ojczyzna - Przedstaw dowolną techniką plastyczną jak wygląda nasz kraj.

Język angielski:

Verhicles – wprowadzenie słownictwa związanego pojazdami i sposobem poruszania się

https://drive.google.com/file/d/1mMHgJJo1LNyu64CNGCjJslROL8vDR9OI/view?usp=sharing

what do you see? 

Miłego słonecznego dnia wszystkim życzę - Pani Karolina

III. Zabawy grafomotoryczne

Przedszkolankowy bazgrolik przedszkolaka

Karty Pracy cz. 5 strona 12-15

Da chętnych puzzle do ułożenia

Miłego dnia! Dbajcie o siebie! - Pani Ula

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach