Przedszkolak w domu - “ Mali ekolodzy”

2020-04-24

Dzień dobry wszystkim...Pobawmy się razem :)

I. Ćwiczenia poranne

https://m.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

II. Segregujemy śmieci – zabawy inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej-Zaremby “Kosz”

Wysłuchajmy opowiadania:

Naprzeciwko budynku szkoły, między wysokimi blokami leżał park miejski. Wiosną zielenił się pośród białych budynków jak morze o połyskliwych wodach. W samym środku parku była fontanna, a dookoła niej stały ławki dla zmęczonych spacerowiczów. Obok jednej z ławek znajdował się kosz na śmieci. Nie różnił się niczym od innych koszy w parku. Wisiał na metalowym stojaku, więc czasami, gdy wiał silny wiatr, kołysał się, zgrzytając cicho.
Pewnego słonecznego dnia Grzesiek i Piotrek wracali ze szkoły przez park. Grzesiek poczęstował kolegę gumą do żucia. Piotrek podziękował. Obaj odwinęli gumy, ale tylko Grzesiek wrzucił papierek do kosza, Piotrek zaś rzucił swój na chodnik. Rozległo się nieprzyjemne zgrzytnięcie, jednocześnie coś błysnęło przed oczami Piotrka. Wydawało się mu, że kosz spojrzał na niego groźnymi, wężowymi ślepiami. Chło- piec zajrzał nawet do środka, żeby sprawdzić, czy w koszu nie ukryło się jakieś zwierzę. Na dnie leżał tylko papierek wrzucony przez Grześka.
– Czego tam szukasz? – zdziwił się kolega.
– Własnego rozumu – Piotrek zażartował sam z siebie.
W ciągu kolejnych dni przechodziło obok kosza wiele osób. Większość z nich postępowała ze swoimi śmie- ciami jak Grzesiek, ale niestety, byli i tacy śmieciarze jak Piotr. Nawet nie patrzyli, gdzie rzucają papierki, kartony czy butelki. Ania, ładna brunetka z zadartym nosem, rzuciła karton po soku w krzaki za koszem. Wojtek, wysoki jak koszykarz, rzucił torebkę po orzeszkach pod nogi. Jeden pan w kraciastych spodniach wrzucił foliową torebkę między kwiaty na rabatce. Kosz zgrzytał raz po raz, ale kto by się przestraszył zgrzytających zawiasów zwykłego kosza na śmieci.
Nocą jednak wszystkim, którzy śmiecili w parku, przyśnił się kosz. Łypał na nich zimnymi oczami, zry- wał się z metalowego stojaka i zmieniał ich sny w przerażające koszmary. Panu w kraciastych spodniach przyśniło się, że ogromna, sprasowana kula śmieci wielkości piętrowego budynku toczy się wprost na niego, a on nie może się ruszyć. Wojtka, wysokiego jak koszykarz, sen uwięził w labiryncie, którego jedyne wyjście zasypały zwały śmieci. Anię, ładną brunetkę z zadartym nosem, oblazły śliskie larwy owadów, które wysypały się z przepastnego kosza z jej snu. To było straszne przeżycie! Kosz ze snu Piotrka zmienił się w gigantyczną, włochatą stonogę. Jej przerażająca paszcza rozwarła się nagle, Piotrek wrzasnął: „Ra- tunku!” i spadł z łóżka na twardą podłogę.
Sny powtarzały się wielokrotnie. Osoby, które zaśmiecały park, zapamiętały je na bardzo długo i nigdy więcej nie wyrzucały śmieci pod nogi, w trawę czy w krzaki. Nawet wtedy, gdy w parku wymieniono kosze na nowe, nie chciały ryzykować i zawsze wrzucały śmieci tam, gdzie ich miejsce. Każdy śmieć przypominał im koszmarne sny, których mogli uniknąć, gdyby dbali o czystość i porządek.

Rozmowa na temat opowiadania.
Jak można nazwać osobę, która dba o środowisko?
Wyjaśnienie znaczenie słowa ekolog.
Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.

Zabawny się w ekologów podczas której poznamy sposób chronienia przyrody np. segregowanie śmieci.Określanie kolorów pojemników na poszczególne odpady.
https://m.youtube.com/watch?feature=emb_logo&ebc=ANyPxKqDEHSciMGpiDQEo0xud3KPWnT2M7kgM7MO49gdyl0wa35QU0NhD_Ivy-KtKqnkzAUbjpKb9dXHWd9mHgNY2nKiV84mbA&time_continue=393&v=I-b0z5LqhKc

Zajęcia plastyczne - Projekt torby ekologicznej

Sklejamy z kilku kartek papieru coś na kształt ekologicznej torby. Doklejmy do niej papierowe ucha i ozdóbmy ją w sposób ekologiczny. Może to być ekologiczny rysunek lub naklejenie ekologicznych rzeczy.

Zabawa ruchowa
https://m.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

Życzę Wszystkim bezpiecznego i pełnego zabawy weekendu - Pani Ula

III. Zajęcia projektowe: „Mały Miś – Mali przedsiębiorcy”

Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.

Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki: https://epodreczniki.pl/a/widziec-nie-tylko-siebie/D18q7xNQg

Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:
• Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
• Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?
Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.

Karty Pracy cz.4 str. 80

Czy wszystko można kupić za pieniądze?
Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne dla naszej rodziny”.

Wczoraj obchodziiśmy Dzień Ksiązki, dlatego dzisiaj posłucajmy Kicia Kocia Co z tymi śmieciami. 

Dla chętnych osób również:

Karty Pracy cz. 4 str. 77, 78

Puzzle Factory

Piękna pogoda nam dopisuje, więc miłego i spokojnego weekendu - Pani Karolina

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach