Przedszkolak w domu - Biedronkowy sposób na nudę

2020-03-18

W czasie, kiedy dzieci pozostają w domach można wypełnić ich czas różnymi zabawami i ćwiczeniami. Przesyłam propozycję zajęć. W tym tygodniu realizujemy tematykę: "Marcowa pogoda".

Pozdrawiamy serdecznie Pani Ula i Pani Karolina

Przykłady zabaw z dziećmi:

Chmurki z wyrazami - zabawy metodą sylabową. Pod spodem jedna z nich. Do chmurek należy dopasować krople, na których są sylaby tworzące dany wyraz.

https://drive.google.com/drive/folders/1o-70DyNMJb1oGL9uY7BKMs0A3jiT81C8

W PDFie znajdują się także puste chmurki i krople, które można wykorzystać na wiele sposób: dopisać więcej wyrazów, ale także np. ćwiczyć z dziećmi samogłoski (na dużej chmurze piszemy A i dzieci dobierają tylko krople z tą literą. Można też wykorzystać to w zabawach matematycznych (rysujemy na chmurze kropki, a pod spodem dziecko kładzie tyle samo kropel (lub innych rzeczy, np. pomponików lub guzików)).

Przy tematyce pogodowej w domu razem z dziećmi pożemy przeprowadzić różne eksperymenty: 

  1. Obieg wody w przyrodzie. pomysł z użyciem woreczka strunowego. Na woreczku rysujemy elementy w zależności od wieku dzieci, można też dodać drzewa, góry i inne biorące udział w obiegu wody. Świetną sprawą jest też dodanie niebieskiego barwnika do wody, dodaje to efektu. Woreczek przyklejamy do okna i obserwujemy co się dzieje w ciągu całego dnia.
  2. Obieg wody w przyrodzie to głównie parowanie i skraplanie, można to też bez woreczków pokazać dzieciom na przykładzie gorącej wody w szklance lub słoiku, który przykrywamy talerzykiem, na ściankach na pewno pojawi się para wodna.
  3. Jeśli jesteśmy już przy wodzie, to zachęcam do eksperymentu z deszczem w słoiku.

    Potrzebujemy:
    – słoik
    – piankę do golenia
    – kolorowe barwniki
    – wodę

    Do słoika wlewamy wodę
    Na wierzchu ,,robimy”chmurę z pianki do golenia.
    Najlepiej pipetą lub strzykawką nanosimy barwniki na ,,chmurę”.
    Po chwili barwniki przedostaną się przez piankę i słoiku zacznie ,,padać deszcz”

  4. Przechodzimy od wody do kolejnego zjawiska atmosferycznego – wiatru, konkretniej tornada : ) Czas zrobić je w butelce. Potrzebujemy tylko dwie butelki, taśmę i wodę.

    Do jednej butelki nalewamy wodę, którą można zabarwić.
    Drugą butelkę łączymy z pierwszą sklejając mocno taśmą ich szyjki (tak, aby nie wylać wody).
    Trzymamy tak, aby butelka z wodą była na górze i kręcimy a potem stawiamy.
    Moje instrukcje mogą być niejasne, więc zostawiam Wam tutaj filmik, który prezentuje to w bardzo jasny sposób:https://www.youtube.com/watch?v=-6usqUBTXWA

  5. Tornado można także stworzyć w słoiku 

    Potrzebujemy:
    – słoik
    – woda
    – barwnik
    – płyn do mycia naczyń lub mydło w płynie

    Nalej wody z barwnikiem do 3/4 wysokości słoika (woda nie może być za ciemna, bo nie będzie nic widać).
    Dodaj kroplę lub dwie płynu lub mydła.
    Zakręć słoik i zakręć nim energicznie.
    Gotowe.

Zachęcam również do wykonania razem z dziećmi kart pracy:

https://drive.google.com/file/d/196OWfrj7Sy6FefHv-_pla83_bAlVk4GE/view?fbclid=IwAR1Yr51jzQUkINSvBoyKx_gAtYOOnbnJ5lkzwYCgUcy5XlGrPv1XJ615cKc

 

źródło: Przedszkolne pomysły, Pani Monia

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach