MALI EKOLODZY.

2020-04-24

 

NAUCZANIE ZDALNE.

TEMAT TYGODNIA: DBAMY O PRZYRODĘ.

TEMAT DNIA: MALI EKOLODZY.

DATA: 24.04.2020 r.

 

I. Ćwiczenia poranne

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.

Czytamy dziecku opowiadanie M. Strękowskiej- Zaremby Kosz.

Naprzeciwko budynku szkoły, między wysokimi blokami leżał park miejski. Wiosną zielenił się pośród białych budynków jak morze o połyskliwych wodach. W samym środku parku była fontanna, a dookoła niej stały ławki dla zmęczonych spacerowiczów. Obok jednej z ławek znajdował się kosz na śmieci. Nie różnił się niczym od innych koszy w parku. Wisiał na metalowym stojaku, więc czasami, gdy wiał silny wiatr, kołysał się, zgrzytając cicho. Pewnego słonecznego dnia Grzesiek i Piotrek wracali ze szkoły przez park. Grzesiek poczęstował kolegę gumą do żucia. Piotrek podziękował. Obaj odwinęli gumy, ale tylko Grzesiek wrzucił papierek do kosza, Piotrek zaś rzucił swój na chodnik. Rozległo się nieprzyjemne zgrzytnięcie, jednocześnie coś błysnęło przed oczami Piotrka. Wydawało się mu, że kosz spojrzał na niego groźnymi, wężowymi ślepiami. Chłopiec zajrzał nawet do środka, żeby sprawdzić, czy w koszu nie ukryło się jakieś zwierzę. Na dnie leżał tylko papierek wrzucony przez Grześka. – Czego tam szukasz? – zdziwił się kolega. – Własnego rozumu – Piotrek zażartował sam z siebie. W ciągu kolejnych dni przechodziło obok kosza wiele osób. Większość z nich postępowała ze swoimi śmieciami jak Grzesiek, ale niestety, byli i tacy śmieciarze jak Piotr. Nawet nie patrzyli, gdzie rzucają papierki, kartony czy butelki. Ania, ładna brunetka z zadartym nosem, rzuciła karton po soku w krzaki za koszem. Wojtek, wysoki jak koszykarz, rzucił torebkę po orzeszkach pod nogi. Jeden pan w kraciastych spodniach wrzucił foliową torebkę między kwiaty na rabatce. Kosz zgrzytał raz po raz, ale kto by się przestraszył zgrzytających zawiasów zwykłego kosza na śmieci. Nocą jednak wszystkim, którzy śmiecili w parku, przyśnił się kosz. Łypał na nich zimnymi oczami, zrywał się z metalowego stojaka i zmieniał ich sny w przerażające koszmary. Panu w kraciastych spodniach przyśniło się, że ogromna, sprasowana kula śmieci wielkości piętrowego budynku toczy się wprost na niego, a on nie może się ruszyć. Wojtka, wysokiego jak koszykarz, sen uwięził w labiryncie, którego jedyne wyjście zasypały zwały śmieci. Anię, ładną brunetkę z zadartym nosem, oblazły śliskie larwy owadów, które wysypały się z przepastnego kosza z jej snu. To było straszne przeżycie! Kosz ze snu Piotrka zmienił się w gigantyczną, włochatą stonogę. Jej przerażająca paszcza rozwarła się nagle, Piotrek wrzasnął: „Ratunku!” i spadł z łóżka na twardą podłogę. Sny powtarzały się wielokrotnie. Osoby, które zaśmiecały park, zapamiętały je na bardzo długo i nigdy więcej nie wyrzucały śmieci pod nogi, w trawę czy w krzaki. Nawet wtedy, gdy w parku wymieniono kosze na nowe, nie chciały ryzykować i zawsze wrzucały śmieci tam, gdzie ich miejsce. Każdy śmieć przypominał im koszmarne sny, których mogli uniknąć, gdyby dbali o czystość i porządek.

Możemy porozmawiać z dzieckiem na temat opowiadania i zapytać: Warto wyjaśnić dzieciom pojęcie ekolog- (osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady).

ZABAWA W EKOLOGÓW:

Zapraszamy dziecko do zabawy w ekologa.

Prosimy dziecko o przyklejenie na każdym pojemniku, pudełku jednej kartki: żółtej, zielonej, niebieskiej. Następnie prosimy dziecko, aby włożyło do odpowiednich pojemników przedmioty: gazetę, plastikowy kubek, puszkę i słoik. Dziecko może również przyporządkować napisy do odpowiednich pojemników; na żółtą kartkę przykleja napis plastik i metal, na zieloną – szkło, na niebieską – papier.

Język angielski

Zabawa ruchowa” - Dzieci mogą „zamienić w małpki” i naśladują za pomocą ruchu, gestów, poszczególne słowa.

Monkey, monkey in the zoo… jump, jump, jump (dzieci skaczą), wash- udają, że się myją, walk -udają, że chodzą, swim-udają, że pływają, climb-udają, że wspinają się po drzewie, run-biegają w miejscu, sleep-podkładają dłonie pod policzek.

Zabawa z piosenką

https://www.youtube.com/watch?v=-jBfb33_KHU

Zabawa z wykorzystaniem słownictwa: put on, take off,

put on…- dzieci udają, że zakładają poszczególne części garderoby

Kiedy usłyszą take off…. zdejmują „ na niby” części garderoby.

Wspólna zabawa z rodzicami

  • It’s cold! Brr! Let’s put on a hat, a hat, a hat. Możemy użyć innych słówek: a coat, boots…

  • It’s hot! Phew! Let’s take off a coat, a coat, a coat.

III. ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE:

 1. Zabawy logopedyczne:

 - rozpoczynamy od ćwiczeń buzi i języka

 posłuchaj nagrań. Do każdego nagrania wybierz właściwą ilustrację - ćwiczenia słuchowe

 - logorytmika chu chu ua

 - ćwiczymy sekwencje - układanki lewopółkulowe

 2. Eko piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Dlaczego powinniśmy segregować śmieci? Czy słyszałeś o recyklingu?

Zachęcam do uzupełniania kart pracy: str. 94

3. „Wiosenna gra” - wspólna zabawa rodziców i dzieci: karta pracy nr 95

4. Ćwiczenia oddechowe połączone z liczeniem – Kulki aluminiowe.

Do przeprowadzenia zabawy potrzebujemy: Dwie miseczki, folię aluminiową. Każdy otrzymuje jedną miseczkę i arkusz folii aluminiowej. Rozdzieramy folię na fragmenty i formujemy z nich kulki różnej wielkości. Następnie umieszczamy wszystkie kulki w miseczce. Dziecko silnym dmuchnięciem wydmuchuje kulki z miseczki. Dziecko wspólnie z rodzicem zbiera kulki i je liczy. Ustalamy, kto z zebrał więcej kulek, a następnie wrzucamy kulki z powrotem do miseczki. W kolejnej rundzie kulki wydmuchuje rodzic.

Serdecznie pozdrawiamy: p. Beata , p. Kamila

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach