Nauczanie zdalne- Świat osób z niepełnosprawnością to nasz świat

2020-06-04

04.06.2020r.-Nauczanie zdalne
Temat dnia: Świat osób z niepełnosprawnością to nasz świat
I. Ćwiczenia poranne

Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od piosenki: „Hyc, tup, klap”:
piosenka Hyc, tup, klap

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem
Zajęcia plastyczno- techniczne:

1. Podczas dzisiejszych zajęć chciałabym zwrócić uwagę na dzieci niepełnosprawne. W poprzednich dniach zwracaliśmy uwagę na fakt, że dzieci różnią się między sobą kolorem skóry, sposobem pisania, mówią różnymi językami, ale wszystkie chcą być kochane, szanowane i przytulane. Dziś zwrócimy dodatkowo uwagę na to, że każde dziecko jest inne, wyjątkowe, posiada różne talenty, ale też czasami ograniczenia. Wszystkie jednak zasługują na szacunek i mogą być dobrymi przyjaciółmi.
Zajęcia rozpoczniemy od pokazania dziecku znaku- miejsce dla osoby niepełnosprawnej:
znak- miejsce dla osoby niepełnosprawnej
Zachęcam, aby dziecko próbowało opowiedzieć co widzi na znaku.

2. Następnie zachęcam do przeczytania dziecku wiersza J.Lisowskiej pt. „Spotkanie przyjaciół”:

Na mojej drodze, w każdej chwili,
Mogę Was spotkać moi mili.
I chociaż różni nas tak wiele,
Zostanę waszym przyjacielem.
Bo jeśli któryś z Was nie chodzi,
To na spacerze to nie szkodzi.
Ja Cię zawiozę, gdzie będziesz chciał,
Bylebyś dobrą mapę miał…
A jeśli Twoje oczy szare,
Nie cieszą się widzenia darem,
To ja Ci będę dziś oczami,
Opiszę słońce i niebo nad nami…

Jeżeli żyjesz w ciągłej ciszy,
To moją radość i tak usłyszysz.
Będziemy biegać, skakać, mówić,
Aż się nam każda z rąk utrudzi!
Jeżeli zaś Twoje usta milczą stale,
Wyślę Ci dłonią znaki małe,
Które na zawsze Ci powiedzą,
Że przyjaciele wszystko wiedzą.
Bo wiem i dobrze to rozumiem,
Że Ty nie możesz być sam w tłumie!
Chociaż mam zdrowe nogi, oczy,
To z takim jak Ty mogę kroczyć.
I gdy się w życiu gdzieś spotkamy,
To wszystkim smutkom radę damy.

Dobrze byłoby przez moment porozmawiać z dzieckiem na temat wiersza. Wyjaśnić jego sens.

3. Aby dziecku łatwiej było zrozumieć jak czuje się osoba niepełnosprawna, zachęcam do kilku zabaw: bez użycia rąk, narządu wzroku, narządu ruchu:

a.)Dziecko siedzi na dywanie z zawiązanymi oczami. Nie widzi, gdzie rodzic chowa duży klocek, który za chwilę będzie musiało znaleźć. Za pierwszym razem dziecko szuka bez pomocy przewodnika, a za drugim razem dorosły otrzymuje funkcję przewodnika. Kieruje “niewidomego” słowami “na prawo, na lewo, do przodu, do tyłu” i stara się doprowadzić do celu. Można poprosić dziecko o opisanie wrażeń przez dziecko “chwilowo pozbawione wzroku”.
b.)„Rysuję bez użycia rąk”.
Zadaniem dziecka jest wykonanie rysunku bez użycia rąk. Możemy podpowiedzieć dziecku, jak może to zrobić. Na koniec zadania ponownie prosimy o kilka słów refleksji.

c.) Na koniec delikatnie związujemy dziecku nogi i pomagamy mu przemieścić się z jednego punktu do drugiego. Ponownie prosimy o kilka słów na temat uczuć.

Myślę, że te 3 zabawy choć pewno dały wiele radości, uzmysłowiły też dziecku jak trudno jest żyć: nie widząc, nie słysząc, nie mówiąc, czy nie mogąc się samodzielnie przemieszczać.
4. Na koniec zachęcam do kolorowania. Pamiętajmy, aby nie wyjeżdżać za linie:-):
kolorowanka

III. Propozycje zajęć popołudniowych:

1. Kolejną dzisiejszą propozycją będą ćwiczenia oddechowe z użyciem słomek.
Potrzebne będą słomki do napojów oraz małe elementy, wycięte ozdobnym dziurkaczem lub nożyczkami oraz dwa pojemniki. Na jednym końcu stołu wysypujemy małe papierowe elementy. Dziecko kolejno przenosi je za pomocą słomek do napojów – po jednym elemencie – do pojemnika.

2. W ramach odpoczynku zapraszam na bajeczkę o emocjach:
bajka o emocjach


Pozdrawiam pani Karina

 

 

 

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach