Nauczanie zdalne-Mieszkańcy łąki

2020-05-04

04.05.2020r.-Nauczanie zdalne
Temat dnia: Mieszkańcy łąki

I. Ćwiczenia poranne
Ponieważ dzisiaj obchodzimy Dzień Strażaka, zapraszam Was do zabawy w strażaków:
zabawa w strażaków

Korzystając z okazji, życzymy oczywiście wszystkim strażakom dużo zdrowia, sił
i bezpieczeństwa w wykonywanej pracy!!!!

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem
Zajęcia rozwijające mowę:

1. Na początku zachęcam do wysłuchania opowiadania A. Widzowskiej „Mieszkańcy łąki".
Można dziecku pokazać także ilustrację dostępną w linku poniżej:
ilustracja łąki


Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. – Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek. Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek. Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek. Ach, nabroił ten motyl gagatek! Teraz fruwa i leczy rabatki. I udaje, że skrzydła to płatki. Chciała zerwać kwiatuszek Agatka. Teraz wącha motylka, nie kwiatka!

Po wysłuchaniu przez dziecko opowiadania, warto porozmawiać na temat jego treści.
Można wykorzystać pytania pomocnicze:
Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
Jakie zwierzęta dzieci widziały na łące?
Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
Gdzie mieszkają myszy polne?
O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

2. Następnie zapraszam do wysłuchania oraz improwizacji ruchowej do piosenki:
„Bal na łące”.
piosenka Bal na łące

3. Na koniec zachęcam Was do posłuchania przez chwilę, co można usłyszeć na łące
Co słychać na łące?
oraz do policzenia ile żab, pszczół, motyli i bocianów znajduje się na łące:
karta pracy  s.16

Pozdrawiam gorąco, pani Karina

 III. Propozycje zajęć popołudniowych

1.Rozwiązywanie zagadki Tęcza.
Lśni na niebie,
w dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa, w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci. (TĘCZA)

2.Zabawa badawcza Tęczowe butelki
Potrzebne będą nam: 7 jednakowych, plastikowych, przeźroczystych butelek (jeśli nie mamy mogą być słoiki), lejek, farby w kolorach tęczy, latarka.
Dzieci wspólnie z rodzicem nalewają wody do butelek. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest jej mniej. Dolewają wodę tak, by wszędzie było tyle samo. Zakręcamy butelki i przykładamy do nich zapaloną latarkę. Dzieci obserwują jak światło przenika przez butelki. Następnie do każdej butelki dodajemy farbę w innym kolorze. Zakręcamy butelki, potrząsamy nimi i wtedy dzieci zaczynają obserwować jak woda zaczyna zabarwiać się. Przykładamy teraz również zapaloną latarkę i dzieci sprawdzają czy światło przenika przez butelkę.


3.Ćwiczenie spostrzegawczości Kolory tęczy.
Wykorzystujemy kolorowe butelki z zabawy szybciej. Prosimy dziecko, aby ułożyło wszystkie butelki tak jak one występują w tęczy i nazwało wszystkie kolory. Następnie prosimy, aby dziecko się odwróciło, a my w tym czasie chowamy jedną butelkę. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, której butelki brakuje i nazwać ten brakujący kolor. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Pozdrawiam p.Monika

 

 

 

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach