Przedszkolak w domu- wiosenne powroty

2020-03-23

Witamy serdecznie w nowym tygodniu. Zachęcamy do skorzystania z propozycji wielu zabaw i ćwiczeń związanych z tematyką tygodnia.

W tym tygodniu realizujemy tematykę :”Wiosenne powroty”

Na początek zachęcamy do wizualnego zapoznania się z wyglądem ptaków. Pomocne okażą się książki, albumy, jaki i ciekawe strony internetowe np.:

https://slideplayer.pl/slide/55843/

https://taczanow.poznan.lasy.gov.pl/aktualnosci/-/asset_publisher/1M8a/content/wiosenne-ptaki-ciekawostki#.XniGF3JCfIU

 

Możemy poprosić dzieci o omówienie wyglądu ptaków, a także określanie ich budowy i wielkości.

 

Opowieść z elementami gimnastyki buzi i języka ,,Powracające ptaki’’

Wyobraź sobie, że jesteś ptaszkiem, który powraca z ciepłej Afryki gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nas jest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko. Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie ryczał (dzieci otwierają buzię szeroko i udają ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie, na wszystkie strony kręciły trąbami (dzieci złączonymi i wyciągniętymi do przodu ustami kręcą na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy (dzieci nadymają policzki cztery razy). Wkrótce ptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (szu, szu, szu, szu). Morze było głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptaszek przez wiele godzin. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami (z buzi dzieci robią dziobek i lekko rozchylają środkową część ust, tworząc kółeczko). Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek (języki czyszczą kąciki ust). Wiedział nasz ptaszek, że już jest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki (kląskanie) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony ( bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracował traktor ( naśladujemy wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaśpiewał.

 

Ćwiczenia oddechowe „Piórka”

Dziecko otrzymuje sztuczne piórka, kładą je na wierzchu dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami- zdmuchują piórko tak, aby poleciały jak najdalej. Dziecko stara się utrzymać piórko jak najdłużej w powietrzu. Urozmaiceniem ćwiczenia mogą być zawody rodzinne – kto utrzyma najdłużej piórko w powietrzu.

 

 

Budki lęgowe dla ptaka- zabawa konstrukcyjna

Potrzebne materiały: klocki różnego rodzaju, zdjęcia budek lęgowych dla ptaków

Przebieg: Rodzic lub opiekun wyjaśnia, po co ludzie zakładają budki lęgowe dla ptaków, pokazuje ich zdjęcia. Zachęcamy dzieci do wybudowania budek lęgowych z klocków.

 

 

Praca plastyczna „ Bociany z papierowych talerzyków” opis i wskazówki do pracy dostępne na

stronie : https://dzieciakiwdomu.pl/2015/03/bocian-z-papierowych-talerzykow.html

 

Zabawa ruchowa „Ptaki, do gniazd”

Potrzebne pomoce: nagranie dowolnego utworu muzycznego muzyki poważnej, szarfy( szarfy możemy zastąpić kawałkiem gazety.

Przebieg: Rodzic, opiekun rozkłada szarfy lub kawałki gazet. Dziecko wraz z domownikami staje w swoim gnieździe (szarfa, gazeta). Jedna osoba włącza nagranie muzyki – ptaki wyfruwają z gniazd. Na przerwę w muzyce uczestnicy wracają do gniazd. Zabieramy dyskretnie co jakiś czas jedną szarfę lub gazetę.

 

Pozdrawiamy i życzmy udanej wspólnej zabawy!

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach