Indianie

2020-06-03

Środa 03.06.2020 Nauczanie zdalne
Temat dnia: Indianie
I. Ćwiczenia poranne:
1.Nadanie indiańskich imion dzieciom
„Indiańskie imiona” – dzieci z pomocą rodziców wymyślają sobie indiańskie imiona, dzielą je na sylaby i jednocześnie wyklaskują, witają się z pozostałymi przedstawiając się i wypowiadając na końcu indiańskie HOUK (np. Gorące Słońce, Mówiąca Ryba, Wielka Góra, Sterczący Kieł, Pędzący Mustang…)
2.Przypomnienie piosenki Śpiewające Brzdące – “Jesteśmy dziećmi”
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem

1. Wysłuchanie opowiadania "W Indiańskiej Wiosce"
"Dawno, dawno temu żyło sobie Indiańskie plemię Tiki-Taka. Indianie z tego plemienia mówili swoim własnym językiem, na przykład witali się tak:
/animator przykłada prawą rękę do serca i odchyla ją zataczając półkole, mówiąc:/ Wingapo! (czyt. łingapo)
/dzieci powtarzają/
Plemię to mieszkało w ogromnych namiotach, które nazywano tipi.
/robią daszek z rąk nad swoją głową/
W środku namiotów paliło się ogniska, przy których w mroźne wieczory można było ogrzać swoje ręce.
/dzieci wyciągają ręce do środka, chcąc je ogrzać przy ognisku/
Tej nocy, odbywała się właśnie narada plemienia. Indiański wódz z wielkim pióropuszem na głowie, obwieścił, że w wiosce kończą się zapasy jedzenia i czas wyruszyć na polowanie. Wszyscy Indianie zatem wyszli z tipi i wsiedli na swoje konie mustangi.
/dzieci udają wsiadanie na konia/.
Indianie żegnają się z rodziną...
/dzieci posyłają w powietrzu całuski we wszystkie strony/
... i wyruszają na polowanie...
/dzieci uderzają dłońmi o kolana imitując dźwięk stukotu kopyt; można dzieci bardziej rozruszać mówiąc, że pokonujemy przeszkody - podnosimy ręce wysoko do góry, jedziemy przez błoto - lekko stukamy dłońmi o policzki, potem przez szuwary - pocieramy dłońmi o siebie/
... aż dotarli na miejsce! Zeskoczyli z koni i rozglądają się we wszystkie strony, gdzie czai się jakiś bizon.
/pokazują ruch zsiadania z konia i rozglądają się dookoła/
Nagle Indianin Sokole Oko, zauważył, że coś przemknęło mu przed oczyma i wszyscy Indianie zaczęli po cichutku skradać się w tamtym kierunku.
/dzieci udają skradanie się, stojąc w miejscu/
Udało się znaleźli bizona! Teraz wszyscy wyciągają łuki, naciągają je i oddają pierwszy strzał, drugi i trzeci!
/dzieci naśladują wykonywanie strzału z łuku/
Bizon upolowany! W wiosce zapanowała wielka radość.”
/dzieci skaczą z radości/

2. Po opowieści można zadać kilka pytań, by sprawdzić co dzieci zapamiętały:
Jak witali się Indianie?
Jak nazywały się namioty, w których mieszkali?
Co nosił na głowie Indiański wódz?
Na co polowali Indianie?

3. Zabawa dla Indian i Indianek zdobywających pióro.
•Indianin musi umieć tropić po śladach – Skradanie się
•Indianin musi umieć utrzymać równowagę – Przejście wąską drogą nad przepaścią w Kanionie
•Indianin musi być zwinny – Polowanie na bizony ( w parach bieg za kolegą, ze wstążką umocowaną z tyłu, za pasem),
•Indianin musi być odważny – Przejście obok śpiącego węża (cicho, na palcach, aby go nie zbudzić),
•Indianin musi umieć zaklinać deszcz – w kręgu szaman uczy Indian „zaklinać deszcz”.

4. Osłuchanie się z piosenką”Indiański taniec”

1. Dziś jesteśmy indianami
I tańczymy taniec nasz.
W przód leciutko pochylony,
Idzie w kole każdy z nas.

Ref. Heja, heja!
Na prerii widać wielki kurz.
Heja, heja! Indianie
chodzą w kole już.
Heja, heja!
Indianie tańczą właśnie tak.
Heja, heja!
Ten okrzyk to jest indian znak!

2. Dziś jesteśmy indianami,
Każdy z nas pióropusz ma,
Taniec indian tańczyć chcemy
Dla nas ta muzyka gra.

Ref. Heja, heja!
Na prerii widać wielki kurz.
Heja, heja! Indianie
chodzą w kole już.
Heja, heja!
Indianie tańczą właśnie tak.
Heja, heja!
Ten okrzyk to jest indian znak! (x2)

https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY


III. Zajęcia popołudniowe”
1. Wierszyk artykulacyjny „Szu-szu...”
Nauka krótkiego wierszyka ilustrowanego ruchem:
Szu-szu (ręce w górę)
Sza-sza (ręce w dół)
Czu- czu (ręce w górę)
Cza- cza (ręce w dół)

2.Dla chętnych rodziców- zrobienie pióropusza Indiańskiego .
Poniżej przesyłam kilka linków z zdjęciami lub filmem jak zrobić pióropusz:
https://pracaplastyczna.pl/index.php/przebrania-dla-dzieci/1258-pioropusz-indianski
https://www.mamawdomu.pl/2015/01/jak-zrobic-indianski-pioropusz.html

Pozdrawiam serdecznie p. Monika  

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach