W krainie osób niepełnospawnych

2020-05-13

13.05.2020 Nauczanie zdalne

Temat dnia: W krainie osób niepełnosprawnych

I.Ćwiczenia poranne:

1.Zabawa kształtująca postawę: „Już potrafię”

Prosimy, by dzieci naśladowały nasze ruchy:

– staje wyprostowany

– wyciąga obie ręce do sufitu

– wyciąga obie ręce w bok

– wyciąga obie ręce przed siebie

– dotyka stóp czubkami palców dłoni

– dotyka lewą dłonią prawego kolana

– dotyka prawą dłonią lewego kolana

– z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa.

 

II. Zajęcia przewidziane programem:

1.Wprowadzenie do tematu, zabawa Nasłuchiwanie

Poproś  aby dziecko usiadło i położyło ręce na zamkniętych powiekach i pozostało w ciszy na sześćdziesiąt sekund. Po upływie tego czasu niech opowiedzą o swoich wrażeniach. Czy poczuli jakieś zapachy? Jakie dźwięki udało się im usłyszeć? Czy trudno było wytrzymać minutę z zamkniętymi oczami?

 

2. Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawność.

Potrzebne będzie nam koło i prostokąty wycięte z papieru, w kolorze żółtym. Układamy na środku pokoju żółte koło. Pytamy: Co znaczy słowo: niepełnosprawność? Zapisz odpowiedzi dziecka na żółtych prostokątach (promykach), które dziecko dokłada do żółtego koła. Tworzymy w ten sposób słoneczko przyjaźni z osobami niepełnosprawnymi. Przypominamy, że wśród osób niepełnosprawnych jest bardzo wiele dzieci, które pragną bawić się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci.

3.Filmik o osobach niepełnosprawnych – niewidomi: https://www.youtube.com/watch?v=4Y01f08_syw

4. Zapraszam do zobaczenia filmiku o piesku PIP, który chce zostać psem przewodnikiem:

https://www.youtube.com/watch?v=YVmhZchs3zQ

5. Ćwiczenie Prowadź mnie ( z bazy ćwiczeń: Teatroteka)

Dobierzmy się w pary jeśli mamy taką możliwość.

Jedna osoba wchodzi w rolę przewodnika, druga w rolę „niewidomego”. Potem następuje zamiana.

Wariant: Można kierować partnera swoim głosem, ustalając odgłos, w kierunku którego ma się udać.

Rozmawiamy z dziećmi o odczuciach, jakie budzi chodzenie bez możliwości widzenia oraz sytuacja odpowiedzialności za drugą, uzależnioną od nas osobę. Pytamy dzieci, w której z ról, czuli się bardziej komfortowo? Zapytajmy dzieci jakie widzą możliwości pomocy takim osobom. Prosimy aby dzieci zastanowiły się, co to znaczy „pomagać komuś z wyczuciem” – czy pomaganie może komuś sprawić przykrość, jak tego uniknąć?

Pomaganie komuś z „wyczuciem” np. robienie zakupów, przeprowadzenie przez ulicę, podarowanie samodzielnie wykonanej książki dotykowej, pomoc w zejściu ze schodów, wspólne spędzanie czasu, kupienie białej laski itp.

 

Zachęcam do wypożyczenia w bibliotece jak już oczywiście będzie można wychodzić książki Beaty Majchrzak „Opowieści o Błękitnym Psie czyli o rzeczach trudnych dla dzieci” .

 

6. Zajęcia sensoryczne dla chętnych rodziców.

Przepis na masę porcelanową. Potrzebujemy do niej:

Jedną porcję kleju wikol, taką samą porcję mąki ziemniaczanej, dwie łyżki cytryny oraz dwie łyżki oliwki. Jako miarki polecam użyć np. miseczki o pojemności 200 lub 300 ml. Przesyłam również filmik, w którym jest pokazane jak ją wykonać:

https://www.youtube.com/watch?v=hdCASUHsvW4

Życzę miłej zabawy.

Pozdrawiam serdecznie KOCIAKI – pani Monika

Ćw.gimnastyczne:

Niewidomy na drodze

Dziecko zamyka oczy i posuwa się do przodu, rodzic pomaga kierować dziecko do celu

(w prawo, lewo, prosto….).Gdy rodzic powie stop zatrzymuje się i wraca z powrotem na jednej nodze na przemian raz lewa raz prawa

 

j.angielski

in- w

under-pod

by-przez

on-na

Proszę o osłuchanie się z piosenką:

https://www.youtube.com/watch?v=DHb4-CCif7U

 

Ćw.grafomotoryczne

Karty pracy

cz.5 nr 56

cz.2 nr. 45,46

Zabawy popołudniowe

Zabawa „Bieg po buty”

Będziemy potrzebować papierowe, duże pudło lub kosza na bieliznę. Należy wyznaczyć linię startu i odcinek do przebiegnięcia – na jego końcu ustawić pudełka. Miejsce zabawy musi być na tyle bezpieczne, by można było biegać na bosaka. Dziecko biegnie do pudełka, zdejmuje buty i wkłada je do niego. Podczas biegu liczy ile czasu zajmuje mu czas aby dobiec do kosza, pudełka.

Moc Królowej Elzy

Rozpoczynając zabawę rodzic nawiązuje do Krainy Lodu i mówi, że podczas balu w Arendel okazało się, że królowa ma moc zamieniania w lód wszystkiego czego dotknie, zatem teraz odbywa się zabawa w berka, a złapana przez królową osoba musi zatrzymać się w miejscu w jakiejś zamrożonej pozie (stop-klatka). Zabawa trwa całą piosenkę "Mam tę moc".

W ramach relaksu zapraszam do wysłuchania lub czytania bajki „Jak zostać Mistrzem”

https://nietylkobajki.pl/bajki/przygody-kota-afika/seria-ii-cos-dobrego-kochanego-lubianego/gdy-dziecko-latwo-sie-poddaje/

 

Gorąco ściskam p.Sabina

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach