MIESZKAŃCY ŁĄKI

2020-05-13

NAUCZANIE ZDALNE
TEMAT TYGODNIA: ŁĄKA W MAJU.
TEMAT DNIA: MIESZKAŃCY ŁĄKI.
DATA: 13.05.2020 r.
I. Ćwiczenia poranne:
Zabawa ruchowa z elementem pełzania – ślimaki.
Dziecko porusza się w różnych kierunkach (pełza po podłodze). Na sygnał np. uderzenie w
bębenek, klaśnięcie, chowa się w swojej muszli (zwija się w kłębek). Zwracamy uwagę na
bezpieczeństwo.
II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.
Proponuję przeczytać dziecku opowiadanie M. Strękowskiej - Zaremby „Barwy ochronne”.
Możemy skorzystać z ilustracji w kartach pracy.
Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się
bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących
w zielonej trawie.– Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz. Postanowiła
podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się
ostrożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją
zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych
skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne
motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na
płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł
cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę
jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były
mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle. Ale gdzie się one
podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to
możliwe? – Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.–
Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w
pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się. – Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę
mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują. – Naprawdę? – żabka
nie mogła się nadziwić. Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe
motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki
odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu
najpiękniejszymi barwami. – Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują
– zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem. –
Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest
bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej. – Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest
zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami
trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed

wzrokiem bociana.– Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą
trawę. – Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On
woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.–
Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż
się dziwiła.
Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania. Zwróćmy uwagę na wygląd zewnętrzny
(barwę ochronną) zwierząt i jej dostosowanie do środowiska, w którym żyją. Możemy
przygotować ilustracje kilku owadów. Jedną połowę zdjęcia możemy zasłonić. Dzieci odgadują
nazwę owada. Prosimy, aby dzieci wybrały sobie zdjęcie jednego owada, który wydaje się im
najbardziej interesujący. Dziecko układa krótkie zdania na jego temat. 6-latki mogą również
dopasować kartoniki z nazwami do ilustracji owada.
Zabawa ruchowa - Mieszkańcy łąki.
Potrzebujemy: zdjęcia: pszczoły, żaby, ślimaka. Pokazuje kolejno zdjęcia: pszczoły, żaby,
ślimaka. Dziecko porusza się w różnych kierunkach w sposób charakterystyczny dla
zwierzęcia znajdującego się na zdjęciu.
Zabawa muzyczno-ruchowa
YouTube
Język angielski
meadow-łąka, garden –ogród, butterfly -motyl, ladybird – biedronka, snail – ślimak, bee –
pszczoła, ant – mrówka, frog –żaba. Możemy przygotować kartoniki z obrazkami zwierząt,
które umieszczamy w widocznym dla dziecka miejscu. Dziecko swobodnie porusza się, kiedy
usłyszy wypowiedziane słowo np.; butterfly -odszukuje obrazek i zatrzymuje się przed nim.
Jakiego koloru są motyle?
YouTube
Zabawa z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=jflZseWtmyI
III. Propozycje zajęć popołudniowych:
Dla chętnych
Mieszkańcy łąki. „Wędrówki Skrzata Borówki”
YouTube
Dzieci mogą uzupełniać w wolnym czasie karty pracy: 34,35,36

 

Chętne dzieci mogą wykonać pracę plastyczno- techniczną- Pszczółka z rolki po papierze toaletowym.

https://www.youtube.com/watch?v=7SYnDqELvpk


Serdecznie pozdrawiam Dzieci i Rodziców:)

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach