PTASIE GNIAZDA

2020-04-01

KWIECIEŃ, TYDZIEŃ I

01.04.2020 – Nauczanie zdalne

Temat dnia:  PTASIE GNIAZDA

 

  1. Ćwiczenia poranne:

 

1.Zabawa: „Rzucamy do celu”- Możemy pobawić się z dzieckiem w rzucanie papierowych kulek „do celu”. Na podłodze ustawiamy dużą miskę i możemy wrzucać do niej, np. kulki  z gazety. Wygrywa osoba, która wykona najwięcej prawidłowych rzutów z określonej linii. Warto umówić się z dzieckiem na określoną ilość rzutów, np.5

2.Zabawa zręcznościowa” Wyścigi ślimaków”. Można przygotować „ślimaki na sznurkach”. Mogą to być rolki po papierze, do których przymocowane są długie sznurki, ( można użyć wełny) o długości ok 2 metrów. Końcówki sznurków przywiązane są do patyczków. Po jednej stronie pokoju ustawione są ”ślimaki - rolki”, po drugiej stronie dzieci i rodzice trzymający sznurki. Na hasło: Start dzieci i rodzice nawijają sznurki na patyczki, dzięki czemu ślimaki się poruszają. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza nawinie na patyk cały sznurek.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.

1.Co słychać , panie Bocianie?- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby” Ptaki”

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. – Przyjedziecie do nas? – zapytała.

– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.

– Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.

Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

– Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie.

– Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem. – Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany.

Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lor­netką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.

– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął.

Dziadek się uśmiechnął. – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć.

Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek. – Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwie­rzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.

Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. – Pokażesz nam te psoty? – spytał.

– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody... – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.

– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada.

Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. – Lornetki – poprawił ją.

Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek: – Chciałbym latać jak ptaki.

– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

– Głowę też masz za dużą – dodała Ada.

– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

Porozmawiajmy o ptakach

Na podstawie opowiadania przeprowadzamy rozmowę z dzieckiem: „Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?

Wzbogacanie wiadomości na temat ptaków, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

Możemy pokazać dzieciom ilustracje w kartach pracy: 6latki str. 53,54 5latki str. 43,44

Dzieci przyglądają się ilustracjom, mogą odpowiadać na pytania: Co robią ptaki wiosną? „Dlaczego budują gniazda”.

Zabawa ruchowa „Bocian i wrony”.

Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na podane hasło: Bocian dzieci stają na jednej nodze, wyciągają przed siebie wyprosto­wane ręce i mówią: kle, kle, kle. Na hasło: wrony – dzieci wykonują przysiad i mówią: kra, kra, kra                       

Ćwiczenia gimnastyczne

Toczenie, a później rzut piłki do rodzica 

Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Rodzic siedzi na pię­tach

około 2 metrów przed dzieckiem, przodem do niego. Dziecko podnosi łokcie nad podłogę i

odepchnięciem toczy piłkę do rodzica. Następuje zamiana.

   lub

Jedno dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Partner siedzi w odległości około 2 metrów przed kolegą, przodem do niego. Dziecko trzyma piłkę, przenosi ją nad kark, unosząc łokcie nad podłogę, a następnie rzuca piłkę do partnera. Potem zamieniają się rolami.             

Toczenie piłki wokół siebie.
Dzieci siedzą z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Każde z nich trzyma dłońmi piłkę leżącą na podłodze przy biodrach. Dzieci toczą piłkę po podłodze wokół bioder I wyprostowanych nóg. Po wykonaniu trzech okrążeni piłki w jedną stronę należy wykonać następne trzy okrążenia w stronę przeciwną.

Trzymywanie piłki na podudziach.
Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę. Na ustawionych poziomo podudziach kładzie piłkę. Stara się jak najdłużej utrzymać piłkę na nogach.
Podanie piłki dołem i górą.

Zabawa relaksacyjna

Dziecko kładzie się na podłodze umieszczając piłkę na brzuchu (podtrzymując ją rękami,    

aby nie spadła). Spokojnie oddycha wypychając brzuchem piłkę do góry przy wdechu i w

dół przy wydechu.   

Język angielski

Słownictwo: circle, triangle, square / koło, trójkąt, kwadrat

Zachęcam do zabawy z piosenką pt. „The shape song” Super simple songs – you tube

Dzieci mogą odszukiwać, wskazywać różne kształty.

„Circle, triangle, square” - zabawa ruchowa z figurami. Możemy wyciąć z kolorowego papieru: koła, trójkąty, kwadraty i ułożyć je na podłodze w różnych miejscach. Na określony sygnał dźwiękowy, dziecko podnosi figury przez nas wymienione.

„Pajacyk z figur”

Możemy narysować dla dziecka ilustrację z wykorzystaniem powyższych figur np. pajacyk z kół, trójkąta, kwadratów, dom….Zadaniem dziecka będzie kolorowanie w pierwszej kolejności figur, które wymienimy. Możemy przyznawać dziecku punkty za poprawnie wykonane zadanie.

Dziecko może również ułożyć własny obrazek z figur, które może przykleić na kartkę.

III. Propozycje zajęć popołudniowych:

Karty pracy 6-latki :53-54

Karty pracy5latki: 43-44

Drodzy Rodzice, przekazujemy Wam możliwość korzystania z płyty Bliżejprzedszkolna pięciolinia – utwory do tańca, śpiewania i zabawy na kwiecień, na której są piosenki o tematyce wielkanocnej. Planowaliśmy słuchać piosenek podczas zajęć i bawić się przy nich w przedszkolu, ale ponieważ nie mamy takiej możliwości, zachęcamy do tego, aby dzieci słuchały piosenek i bawiły się przy nich w domu. Na płycie znajdują się piosenki edukacyjne, piosenki do tańca i zabaw muzyczno-ruchowych oraz piosenki do nauki języka angielskiego. 

Wystarczy wejść na stronę „Moja płytoteka”
https://blizejprzedszkola.pl/moja-plytoteka
wcisnąć przycisk DODAJ KOD, zalogować się* i wpisać kod
bpkwiecien, który odblokuje dostęp do płyty.
*Jeśli nie są Państwo zalogowani na stronie www.blizejprzedszkola.pl, system automatycznie wygeneruje prośbę o dokonanie rejestracji. Proces trwa bardzo krótko, a rejestracja jest bezpłatna. Dostęp do płyty jest możliwy wyłącznie po zalogowaniu.

 

Proszę, aby dzieci z grupy „Motylki”, wspólnie z rodzicami zaprojektowały i wykonały pierwszą stronę tytułową albumu (wszystkich prac wykonanych w domu) np.: „Motylkowy sposób na nudę”. Po powrocie do przedszkola wszystkie albumy zostaną nagrodzone.

Serdecznie pozdrawiamy i życzymy wszystkim miłego dnia: p. Hania, p. Kamila,

 

 

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach