Nauczanie zdalne - moje najbliższe otoczenie.

2020-04-24

24.04 Nauczanie zdalne
Temat dnia: Moje najbliższe otoczenie.

I.Ćwiczenia poranne:

1. Zabawa kształtująca postawę „Już potrafię”.
Prosimy, by dzieci naśladowały nasze ruchy:
Stajemy wyprostowani:
– wyciąga obie ręce do sufitu
– wyciąga obie ręce w bok
– wyciąga obie ręce przed siebie
– dotyka stóp czubkami palców dłoni
– dotyka lewą dłonią prawego kolana
– dotyka prawą dłonią lewego kolana
– z zamkniętymi oczami, dotyka palcem wskazującym czubka nosa.

2. Osłuchanie z piosenką

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem

1.Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Nasze podwórko”.
Nasze podwórko to miejsce,
które najlepiej znamy.
Wszyscy,
bez żadnych wyjątków,
takie podwórko mamy!

Nasze podwórko to teren
najbardziej nam bliski na ziemi.
W zimie śnieg na podwórku leży,
a w lecie trawa zieleni.

Gdy słońce świeci na niebie,
wesołe nasze jest podwórko,
smutnieje zaś, gdy się zjawi
pan deszcz
z ponurą córką chmurką.

Czasami z naszego podwórka,
na którym się co dzień bawimy,
widać wieże kopalni
lub wielkiej huty kominy.

I czy to będzie w Gliwicach,
w Toruniu,
w Łomży,
czy w Krośnie,
gdy spojrzysz na nasze podwórko,
to stwierdzisz, że ono rośnie!
Bo naszym podwórkiem nie jest
to tylko, co jest blisko,
ale i traktor w polu,
i stadion,
i lotnisko,
i jakiś stary zamek,
i lasy na pagórkach,
i Wisła, która płynie
Środkiem Naszego Podwórka.

Porozmawiajmy z dziećmi na temat wysłuchanego utworu. Poniżej podaje kilka pytań pomocniczych:
- Co to jest nasze podwórko?
- Czy naszym podwórkiem można nazwać plac zabaw w przedszkolu albo teren wokół przedszkola?
- Jak myślicie, kiedy podwórko cieszy się, a kiedy smuci?
- Co widać z naszego podwórka w przedszkolu, a co z naszych domów?

2. Przypominamy sobie zabawę „Moja miejscowość”- zabawa orientacyjno- porządkowa.
Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Kiedy klaśniemy i wypowiemy nazwę miejscowości, w której mieszkamy dzieci podskakują, a kiedy padnie inna nazwa – kucają.

3. Język angielski:
Utrwalenie słownictwa clean, dirty; zabawa "My hands".
Zabawa "My hands" - brudzimy ręce dziecku np. farbką, przy tym mówimy - Your hands are dirty (twoje ręce są brudne). Następnie dziecko idzie do łazienki umyć ręce, gdy zmyje możemy powiedzieć - Your hands are clean (twoje ręce są czyste).

III. Propozycja zabaw popołudniowych.

1.Zabawa językowa „Symbole mojej miejscowości”.
Obrazek z herbem Rybnika https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Rybnika#/media/Plik:POL_Rybnik_COA.svg
Flaga miasta Rybnik https://www.rybnik.eu/miasto/o-miescie/symbole-miasta/
Maskotka Rybek https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,animowany-rybek-uczy-segregowac-smieci,wia5-3284-21139.html
Prezentujemy dzieciom powyższe obrazki. Pytamy czy wiedzą co przedstawia herb? Tłumaczymy dlaczego Rybnik w herbie ma rybę. Można skorzystać z poniższego tekstu:
Rybnik swa nazwę zawdzięcza rybom, których łowienie było głównym źródłem utrzymania mieszkańców miasta w okresie średniowiecza. Rybnik jako osada rybacka, była istotnym ośrodkiem w księstwie raciborskim. Ponadto miasto znajdowało się na popularnym szlaku handlowym łączącym Kraków, Oświęcim, Wodzisław Śląski i Racibórz.

Herb miasta powstał między XIV a XVII w. Treść rybnickiego herbu związana jest nierozłącznie z historią miasta, którego mieszkańcy od najdawniejszych czasów trudnili się hodowlą ryb w stawach. Herb zmieniał swój wygląd wraz z latami. Obecnie jest to tarcza herbowa koloru niebieskiego, w tarczy ukośnie ułożony szczupak koloru białego i dwie kotewki czyli orzechy wodne z zielonymi łodygami i biało- żółtymi kwiatami.

2.Zabawa z elementami równowagi „Kto potrafi tak jak ja”.
Dzieci próbują utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez rodzica:
- rysowania na podłodze kółka palcami stóp;
- stania na jednej nodze jak bocian;
- podnoszenia kolana i przekładania pod nim woreczka;
- stania na jednej nodze i próby klaśnięcia nad głową;
- chodzenia z woreczkiem na głowie;
- chodzenia z woreczkiem na stopie;
- obracania się dookoła i stania na jednej nodze;
- stania na jednej nodze i klaskania nad głową;
- chodzenia z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach