Nauczanie zdalne-Wiosenne zabawy

2021-04-15

Nauczanie zdalne
Temat dnia: Wiosenne zabawy


I. Ćwiczenia poranne:
Zabawa ruchowa „ Skoki przez drabinkę”- Można zrobić w prosty sposób drabinkę np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które trzeba ułożyć na dywanie na wzór drabinki. Zadaniem dziecka jest sprawne przeskakiwanie kolejnych szczebelków.

Zabawa „ Komu nie spadnie”- w zabawie potrzebne będą woreczki, które można wykonać samodzielnie w domu ( wypełnić woreczki grochem lub ryżem i szczelnie zakleić lub zszyć, może być rownież książka). Dzieci z woreczkami na głowie starają się przemieszczać w kierunku pokazywanym przez prowadzącego. Wygrywa ten, którego woreczek nie spadnie.

Zabawa zręcznościowa ”Wyścigi ślimaków”. Możemy przygotować „ślimaki”-rolki na sznurkach. Mogą to być rolki po papierze toaletowym, do których przymocowane są długie sznurki ( można użyć wełny)o długości ok 2 metrów. Końcówki sznurków przywiązane są do patyczków. Po jednej stronie pokoju ustawione są „ślimaki”, po drugiej stronie dzieci i rodzice trzymający sznurki. Na hasło: Start, dzieci i rodzice nawijają sznurki na patyczki, dzięki czemu „ślimaki” się poruszają. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza nawinie na patyk cały sznurek.

II. Zajęcia organizowane przewidziane programem.


„Memory geometryczne”. Potrzebne będą kartoniki z narysowanymi figurami. Taka sama para figur geometrycznych może wystąpić więcej niż jeden raz, musi jednak różnić się od pierwszej pary kolorem. Dzieci układają kartoniki na stole tak, aby nie było widać, co one przedstawiają.
Zasady gry: dziec­ko odwraca jeden, wybrany kartonik i kładzie go na stole w tym samym miejscu, w którym leżał, ale tak, aby była widoczna umieszczona na nim figura geometryczna. Nazywa figurę, np. mały czerwony prostokąt. Następnie poszukuje pary, czyli takiego samego drugiego kartonika, odkrywając kolejny kartonik. Jeśli udało mu się znaleźć parę, zabiera obydwa kartoniki i losuje dalej. Jeśli nie udało mu się odnaleźć pary, obydwa kartoniki odwraca tyłem i umieszcza w tym samym miejscu. Kartoniki odkrywa kolejna osoba. Zabawa kończy się, kiedy zostaną odnalezione wszystkie pary figur.
Inna propozycja to:
„Zabawy geometryczne”. Możemy wyciąć z papieru lub z gazety figury geometryczne.
Następnie przecinamy figury na pół i rozkładamy w różnych miejscach na dywanie. Zadaniem dziecka może być odszukanie, a następnie ułożenie figur w całość.
Zabawa ruchowa z elementem rzutu. „Jajko w gnieździe”
Potrzebne będzie: pudełko tekturowe owinięte papierem -gniazdo, małe piłki dla dziecka.
Dzieci stoją w kole. Rodzic wręcza dziecku małą piłkę (jajo kukułki). W środku koła ustawia tek­turowe pudełko owinięte brązowym papierem – gniazdo. Dzieci (kukułki) starają się podrzucić swoje jaja do gniazda innego ptaka, czyli wrzucić piłkę do pudełka. Komu się uda, siada skrzyżnie w kole. Komu się nie uda, próbuje ponownie.
Proponuję piosenkę o figurach geometrycznych:


https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM 

 

Zajęcia muzyczne
Piosenka „ Kle , kle boćku, kle, kle https://youtu.be/Q9GXQJ6kRRA 
Wiosenne zabawy ruchowe:
reagowanie na sygnały: ustne i dźwiękowe.
Dzieci (małe bociany) maszerują w rytmie muzyki- uderzeń w bębenek.
Na sygnał – uderzenie w bębenek – małe bociany wracają do gniazda, gromadzą się wokół rodzica (bocianiej mamy).
Na hasło: Bociany są zmęczone – dzieci przechodzą do leżenia na dywanie.
Na sygnał – dwa uderzenia w bębenek – wyspane bociany wychodzą na spacer – dzieci splatają ręce z tyłu, maszerują za rodzicem unosząc wysoko kolana.
Na hasło: Bociany stoją – zatrzymują się, opuszczają ręce, próbują utrzymać równowagę, stojąc na jednej nodze.
Na hasło: Bociany klekoczą – wypowiadają kle, kle, ręce dzieci naśladują otwieranie i zamykanie dzioba.
Na hasło: Bociany biegną – dzieci wyciągają ręce na boki, wykonują ruchy naśladujące ruchy skrzydeł ptaka.
III. Propozycje zajęć popołudniowych
Praca plastyczna: Wspólnie z dzieckiem Rodzic może narysować sylwetę ptaka na dużym arkuszu papieru. Dziecko może wykleić sylwetę ptaka materiałami, które ma w domu np. resztkami materiału, włóczką, kolorowym papierem, gazetami itp.
Zagadki „Jaka to figura”:


Toczę , toczę się wesoło,
I do wszystkich macham wkoło
początku nie mam, ani końca
podobne jestem do słońca.
Wszyscy mnie doskonale znacie.
Myślę, że gotową odpowiedź macie.( koło).

To magiczna liczba trzy- zawsze towarzyszy mi.
Mam trzy boki i wierzchołki, trzy mam
kąty, trzy odcinki.
Twoja buzia mówi mi, że odgadniesz
raz, dwa, trzy.( trójkąt)

Powiem tylko : jestem szczery,
ujrzysz u mnie boki cztery,
cztery kąty i wierzchołki- obce mi są różne boki.
Moje boki są równiutkie, a cztery
kąty prościutkie.( kwadrat)

Mam cztery boki równe parami,
Chociaż różniące się długościami.
Nie jestem jednak kwadratem,
lecz jego bliskim bratem. (prostokąt)

Zajęcia logopedyczne
Marsz po pokoju w rytmie akompaniamentu np. bębenka. Na hasło-dzięcioły, dzieci zatrzymują się i miarowo klaszcząc wypowiadają: stuk, puk, stuk, puk. Kiedy usłyszą akompaniament ponownie maszerują. Na hasło – kukułki zatrzymują się. Rodzic unosi kartonik z cyfrą (1-4), dzieci mówią kuku-tyle razy ile wskazuje cyfra równocześnie przeliczają na palcach.
Ćwiczenie oddechowe: dmuchanie na zawieszone na nitkach kawałki bibuły, mogą być sztuczne piórka. Możemy też kolorowe, pocięte kawałki bibułki umieścić na brzegu stołu. Zadaniem dziecka będzie dmuchanie w nie w taki sposób, aby przemieściły się na drugą stronę stołu.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach