2021-03-30

 

Nauczanie zdalne

Data 30.03.2021

Tyle stóp, tyle kroków

I. Ćwiczenia poranne

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

Wesołe kurczaczki” - zabawa ruchowo - oddechowa. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, naśladując kurczaka. Na hasło rodzica: Kurczak uczy się latać! - dziecko zatrzymuje się, wykonuje głęboki wdech nosem i podnosi wyprostowane ramiona do linii barków. Przy wydechu porusza ramionami, naśladując ruch skrzydeł. Na hasło: Kurczak je! - dziecko wykonuje ruch jakby dzióbkiem wybierało ziarenka. Rodzice mogą wymyślać swoje hasła, a dziecko próbuje znaleźć do nich ruch.

 

Zapraszam do przeczytania wiersza Teresy Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”

 

Kura gdacze, kaczka kwacze

goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczekai

już słychać go z daleka.

Koza meczy:

mee, mee, mee...

Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury!

Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.

Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła, bo ta koza groźna była

 

W ramach możliwości można . wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie zapytać:

−Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
−Jakie zwierzę próbowało je uspokoić?

W jaki sposób to zrobiło?

 

  1. Dziś będziemy się bawić sprawdzaniem pomiaru długości i jej porównywaniem. Najpierw  sprawdzimy co  jest wyższe, a co niższe od Was?

Stwórzcie razem z dzieckiem wasze narzędzia pomiarowe. To może być np. drewniany klocek, sznurek, kredka… Teraz wystarczy sprawdzić ile klocków (czyli długości) ma półka na zabawki, samochodzik czy książka. A teraz spróbujcie zmierzyć te same przedmioty różnymi miarkami. Dlaczego wyniki są różne?

Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.

Rodzic zwraca się do dziecka: Stań obok mnie. Popatrz na mnie. Jestem wyższy od ciebie. Zaraz dowiemy się, o ile? Stań przy framudze drzwi, dosuń pięty, wyprostuj się, a ja zaznaczę twój wzrost (np. za pomocą taśmy). Odsuń się i popatrz. Jesteś tego wzrostu (pokazuje odległość od podłogi do zaznaczonej  kreski). Proszę cię, abyś teraz zmierzył mnie. Przynieś taboret… Stanę przy framudze, a ty zaznacz dłonią mój wzrost i zaznacz taśmą samoprzylepną lub narysuj kreskę ołówkiem … Wspólnie oglądanie wyniku pomiaru i ustalenie: kto jest wyższy, kto niższy? Pokazanie, o ile dorosły jest wyższy, o ile dziecko jest niższe? Rodzic  proponuje: Rozejrzyj się dookoła i stań koło tego, co jest od ciebie wyższe, co jest niższe.

Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą. Zmierzcie szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy)  i głośno liczcie. Najpierw robi to Rodzic, następnie dziecko. Dlaczego wyszły różne wyniki? (osoba dorosła ma dłuższe stopy, a młodsza krótsze).    

Mierzenie długości dywanu krokami. Mierzenie krokami można zrealizować  w trakcie spaceru po pokoju, kuchni, itp. Zmierzę krokami długość dywanu, a ty licz głośno moje kroki. Teraz ty zmierz tą odległość swoimi krokami, a ja je policzę. Skąd różnica w pomiarze? Dlaczego wyszły różne wyniki? Z czym jest związana długość kroków? − Ze wzrostem. Jak ktoś jest wyższy stawia dłuższe kroki, a niższa osoba krótsze.  W ten sposób możecie zmierzyć długość salonu, kuchni, korytarza, a nawet ogrodu, czy piaskownicy.         

 Zmierzymy długość stołu za pomocą…. jak myślicie, czego?   Rodzic proponuje: zmierzymy długość stołu (pokazuje dłuższy brzeg). Nie zrobię tego  za pomocą kroków, ani stopa za stopą, tylko pokaże Ci inny sposób: tak się mierzy łokciem (przesuwa łokieć do krawędzi stołu, wyrównuje, odmierza do końca palców i w to miejsce ponownie przykłada łokieć). Odmierzyłem dwa łokcie i został jeszcze kawałek. A teraz zmierzę stół dłonią….zmierzę go palcami…. Dzięki tym pomiarom wiem jaka jest długość stołu: dwa łokcie, trzy dłonie i trzy palce. Następnie w/wykonane czynności pomiarowe wykonuje dziecko. Zmierz w podobny sposób długość np. parapetu, szafy…

Po serii zabaw z dawnymi sposobami mierzenia długości pora na czasy nam współczesne. Rodzicu,Pokaż dziecku narzędzia do pomiaru długości, których używa się dzisiaj: linijkę, miarkę budowlaną, metrówkę, może masz w domu miarkę krawiecką…? Zwróć jego uwagę na to, co łączy te narzędzia – zapisane jednostki (centymetry). Wyjaśnij, jak prawidłowo posługiwać się miarką- powiedz, że podczas mierzenia musi być naprężona i pokaż zero, czyli miejsce, od którego zaczynamy mierzyć. A teraz mierzcie i zapisujcie co tylko się da!

Drogi Rodzicu,jak możesz przetnij 10 słomek(lub paski papieru) na części o różnych długościach: krótkie, średnie i długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości. Pomieszaj słomki. Poproś dziecko, by brało po jednej słomce i mówiło, czy jest krótka, średnia, czy długa. Sprawdzajcie odpowiedzi według wzoru odrysowanego na kartce. Wygrywa osoba, która poda najwięcej poprawnych odpowiedzi. To ćwiczenie dobrze rozwija umiejętność szacowania.

 

Zapraszam na chwilę wytchnienia

 

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

 

 

III Zapraszam do wykonania ćwiczeń w Kartach pracy, cz. 4, s. 8. (fioletowe). Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub samodzielne (6-latki). Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.

 

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 68.(zielone) Czytanie tekstu indywidualnie przez dzieci. Odszukiwanie zdjęć zwierząt i naklejanie ich w odpowiednich miejscach

 

Angielski

Nauczanie zdalne

30.03.2021

Drodzy Rodzice i Dzieciaki-Przedszkolaki!

Przywitajmy się piosenką

https://www.youtube.com/watch?v=RPHpQiKc4WY

Zapraszam do poznania kolejnych słów w języku angielskim. Dzisiaj poznamy nazwy zwierząt domowych!

Pets- zwierzęta domowe

Obejrzyj filmik, aby nauczyć się kolejnych słówek po angielsku. Poznasz kilka zwierzątek domowych. Powtarzaj usłyszane słowa po angielsku.

https://www.youtube.com/watch?v=n9j_CU6DJAw

Pobawcie się w zgadywanki. Rodzic opisuje zwierzątka, a Ty postaraj się je odgadnąć a ty powiedz to słowo po angielsku. Możecie się zamienić rolami: Ty również możesz dać zagadki rodzicom

Zapraszam do wysłuchania piosenki: „I have a pet”- Ja mam zwierzątko.

Podczas słuchania piosenki powtarzaj nazwy zwierząt oraz wysłuchaj jakie dźwięki one wydają (po angielsku nazywamy je troszkę inaczej).

https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

Chętne osoby mogą narysować swoje ulubione zwierzątko.

Dziękuję za uwagę i życzę miłej zabawy.

 

 

 

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach