Szewc ginący zawód

2020-06-22

I. Ćwiczenia poranne z Geffi :

https://www.youtube.com/watch?v=oUFKW4OjhiM


II. “Mamo, a dlaczego szewc bez butów chodzi?” - rozmowa na temat opowiadania

- Mamo, a dlaczego szewc bez butów chodzi?
- A widziałeś kiedyś, by ktoś bez butów chodził?
- No tak, latem, na plaży, każdy chodzi boso, no, może komuś wyjątkowo w klapkach przejść
się zdarzy.
- Na plaży owszem, ale w mieście? Zwłaszcza teraz, gdy mamy zimę, śnieg i mróz to bez
butów, i to ciepłych,
chodzić nie sposób.
- To co z tym szewcem? Pomyłka jakaś, kaprys taki, czy może jakaś zagadka?
- Szewc, wiadomo, o butach wie wszystko. Wie, jak skleić podeszwę, podbić zelówki, wymienić fleki.
- Tak, pamiętam. Szewc naprawił moje buty, te w których zamek był popsuty.
- Dzisiaj to rzadkość, ale kiedyś szewc nie tylko naprawiał buty, ale również je wytwarzał.
Wówczas nie było jeszcze dużych fabryk, buty więc robiono w małych zakładach szewskich.
- W takim razie butów szewcom raczej nie brakowało. Mogli chodzić codziennie w nowych.
- Produkcja butów nie jest taka łatwa i oczywista. Kiedyś uszycie dobrych butów wymaga sporo umiejętności i czasu. Dobrych szewców było niewielu, a chętnych na buty bardzo wielu. Szewcy mieli pełne ręce roboty. Klienci na nowe buty czekali. Szewcy je produkowali i produkowali. Zleceń bywało tak wiele, że nie jeden szewc nie miał czasu, by własne buty przygotować. I tak to szyjąc buty innym, sami chodzili bez butów albo w starych, z dziurami.
- Szewc w dziurawych butach, dobre sobie.
- Dzisiaj też często takie rzeczy się zdarzają.
- Chyba nie koniecznie. Przecież buty w fabrykach produkują, w sklepie jest ich pełno. Szewc,jak nie ma czasu, by sobie buty uszyć, może je po prostu kupić.
- Szewc to zawód stary, dzisiaj już trochę wymarły. Trudno znaleźć takiego, który umiałby buty
zrobić od
początku. Jest jednak wiele profesji, do których szewskie powiedzenie pasuje jak ulał.
- Na przykład jakie?
Na przykład wśród lekarz. Wielu bada ludzi, zalecenia wydaje, by zdrowo się odżywiać, by
sportu więcej uprawiać. Sami jednak lekceważą oznaki własnej choroby. Albo taki hydraulik. Niejeden, gdy tylko ktoś awarię zgłosi, szybko z pomocą biegnie. Reperuje przeciek, wymienia rurę, wstawia nowy zawór. Tymczasem kranu cieknącego we własnym domu nie widzi wcale.

- Ja bym tak nie robił. Przecież sobie najłatwiej pomóc. Można to zrobić w każdej wolnej chwili. -
Czy aby na pewno?
- Na pewno.
- A pamiętasz, jak pomagałeś rysować zaproszenia na dla kolegi, na jego urodziny.
- Pamiętam, dla Krzysia, było to chyba z miesiąc temu. Bardzo mu się podobały.
- Nie dziwię się. Wszyscy wiedzą, że świetnie rysujesz. Jednak na własne urodziny zaproszeń
narysować już nie zdążyłeś i trzeba było kupić gotowe.
- Tak, ale przecież ja chciałem je narysować, ale czasu jakoś nie było. Tyle rzeczy do zrobienia było.
- Tłumaczysz się tak, jak niejeden szewc.
- Nie, ja przecież butów nie szyję.
- To wyobraź sobie, że zostaniesz kiedyś architektem, bo przecież lubisz rysować. Będziesz
projektował ludziom domy. Wszyscy stoją w kolejce po twoje projekty. A na Bprojekt własnego domu ciągle nie masz czasu.
- Nie, tak nie będzie.
- Skąd ta pewność?
- No bo ..., bo ja już dzisiaj przygotuję zaproszenia na moje urodziny na przyszły rok.
- Świetny pomysł, może wcześniej zrobisz zaproszenia na moje przyjęcie.
- Owszem zrobię, jak swoje skończę.
- W takim razie już bierz się do roboty.

Zapraszam do zobaczenia prezentacji „Jak się robi buty”

https://www.youtube.com/watch?v=gDHr1RFb3Ks

III. Zajęcia popołudniowe

ZGADNIJ, O KTÓRYM BUCIE MÓWIĘ?
Rozkładamy buty domowników na podłodze. Rodzic opisuje wygląd wybranego buta. Dzieci rozpoznają - który but opisuje? 

Buty z plasteliny. Niech każde dziecko spróbuje zaprojektować i ulepić but z plasteliny, można go ozdobić cekinami.

Kolorowanka „Projektujemy buty”
https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-eleganckie-buty-kobiet_15646.html


Kolorujemy bucik –zabawa matematyczna utrwalająca pojęcia określające położenie ele­mentów w przestrzeni.Rodzic  daje kartkę .  Dziecko rysuje but, podajemy dziecku instrukcje gdzie ma narysować np. z prawej strony kółko, a z lewej strony buta trójkąt. Gdy rodzic skończy sprawdza, czy wszystko jest prawidłowo narysowane . Zabawę można powtórzyć kilka razy, zmieniając opisy położenia.

 

 

 

Miłego dnia p.Sabina

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach