MARZEC

2020-02-23

Zwierzęta z dżungli i sawanny

  • poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)
  • wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa, wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz, zabawy z globusem.
  1. Niezwykły świat zwierząt
  2. W zoo.
  3. Zagadki od żyrafy.
  4. Małpka i jej przyjaciel słoń
  5. Kontynentalne safari,

Zwierzęta naszych pól i lasów

  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
  • obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące
  • poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
  • wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady.
  1. Z wizytą u pszczół
  2. Mieszkańcy lasu
  3. Na polu.
  4. Ptaki, ssaki, owady
  5. Skrzydlaci mieszkańcy lasu.

Marcowa pogoda

  • poznawanie oznak nadchodzącej wiosny
  • uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem
  • obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody
  • poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.
  1. Witaminy a przedwiośnie
  2. W marcu jak w garcu
  3. Wiosenne niespodzianki
  4. Marcowe przepisy
  5. Pożegnanie zimy

Wiosenne przebudzenia

  • obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach
  • poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
  • obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu
  • poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.
  1. Wiosna w ogrodzie
  2. Pierwsze kwiaty wiosny
  3. Szukamy wiosny w parku
  4. Wiosna budzi zwierzęta
  5. Wiosenna symetria

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach