Przedszkolak w domu - “ Zawody w mojej miejscowości”

2020-05-07

I. Ćwiczenia poranne

https://www.youtube.com/watch?v=nCNS-Lpubaw&t=10s

II. Co jest cięższe? – słuchanie wiersza M. Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko,
rozwiązywanie zagadek i badanie masy wybranych przedmiotów.

W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta dzieci: Czego nie ma w małym miasteczku? Czego w małym miasteczku jest
więcej? Co to znaczy: dbać o swoje miasteczko?
Kontynuuje rozmowę. Pyta: Czym zajmują się dorośli w naszej miejscowości? Jakie mogą
wykonywać zawody?

Dopasuj pasujące obrazki do przedstawionych zawodów:

https://drive.google.com/drive/folders/1y64QhLUy-Nkgq35-Y8M8J9kYOI0quWzn?usp=sharing

Co jest cięższe?- część badawcza

Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat swoich obserwacji i doświadczeń w dokonywaniu
zakupów z rodzicami w sklepie. Rodzic informuje je, że różne towary w sklepie mają różną
masę. Robiąc zakupy, nie możemy wybrać samych najcięższych produktów, gdyż moglibyśmy
ich nie unieść. Pyta dzieci, po czym poznałyby, który produkt jest cięższy od innych. Dzieci
wypowiadają się swobodnie. Następnie zapraszamy je do zabawy.
Odgadywanie masy dwóch przedmiotów:
 pluszowa maskotka, gumowa zabawka.
Rodzic pokazuje dziecku pluszową maskotkę oraz gumową zabawkę. Dzieci oglądają je z każdej
strony, po czym na oko szacują ich masę; zastanawiają się, który przedmiot jest cięższy.
Następnie rodzic proponuje dziecku sprawdzenie masy w inny sposób.
Ważenie za pomocą domowej, kuchennej wagi.
Waga - zabawa konstrukcyjna

Do stworzenia wagi potrzebujemy: patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, pluszowa
maskotka, klocki, kartka z obrazkami przedstawiającymi zabawkę pluszową i zabawkę gumową,
mazak.
Rodzic konstruuje wagę za pomocą patyka, dwóch przezroczystych torebek oraz sznurka.
Torebki zawiesza na końcach patyka, na jego środku mocuje uchwyt. Do jednej torebki wkłada
np. pluszową maskotkę, a do drugiej – po jednym klocku. Dokłada klocki dotąd, aż ramiona
wagi się wyrównają. Na kartce, przy obrazku przedstawiającym pluszową zabawkę, Dziecko
rysuje odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do zważenia. Podobnie
dziecko waży gumową zabawkę. Na koniec Rodzic prosi dziecko o przeliczenie kresek
postawionych przy poszczególnych obrazkach i podanie ich liczby. Dziecko liczy kreski i
wspólnie dochodzi do wniosku, że cięższy przedmiot to ten, do którego zważenia użyto większej
liczby klocków

Ćwiczenia gimnastyczne:

WF w domu Kids - https://www.youtube.com/watch?v=OhhjWolQkj4&t=16s

Angielski:

Jobs - utrwalenie słownictwa związanego z zawodami

Zaśpiewaj razem z dziećmi

https://youtu.be/wKfrbnRRD-k

III. Zabawy logopedyczne:
Bajka logopedyczna pt. “MAŁA MYSIA”
Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka
– a dziecko naśladuje nas.
Wczesnym rankiem mała myszka Mysia wyszła ze swojej norki na poszukiwanie przygód (język
wysuwamy daleko do przodu). Rozgląda się ciekawie dookoła (język oblizuje szeroko otwarte
usta). Zastanawia się w którą stronę iść na spacer: w lewo czy w prawo. Poszła w lewo i weszła
do gęstego lasu. Rozgląda się (oblizywanie warg). Patrzy w górę na rosnące drzewa (do nosa) i
w dół na mięciutki mech (na brodę). W oddali słychać odgłosy leśnych ptaków. Mała myszka
próbuje je naśladować: kukukukuku- tak kuka kukułka, huuhuu, huuhuu – teraz słychać sowę;
puk, puk – to dzięcioł stukający w drzewo. Po krótkiej wędrówce Mysia doszła na polanę
poczuła się zmęczona i głodna. Wyjęła z torby śniadanie i zaczęła je jeść ( naśladujemy ruchy
żucia). Po śniadaniu Mysia oblizuje wąsik(górna warga) oraz ząbki (górne i dolne zęby) zrobiło
się późno i Mysia postanowiła wrócić do domku. A tam czekała na nią niespodzianka. Przyszli
do niej goście: kurka (kokoko), żabka (kum, kum), i kaczuszka (kwa, kwa) Mysia powitał ją
serdecznie (cmokając całujemy palce obu rąk) poczęstowała ich herbatą. Ale picie było gorące,
wiec goście musieli mocno dmuchać, aby je ostudzić (dmuchamy). Gdy nastał wieczór goście
pożegnali się i poszli do domu (cmokamy palce). Myszka poszła do łazienki, aby się umyć.
Umyła zęby i wypłukała usta (nabieramy powietrza i poruszamy policzkami). Potem ubrała
piżamkę i poszła spać (chrapanie). Dobranoc Mysiu!

Karty Pracy cz. 5 str. 8 i 9

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach