Tematyka zajęć - Listopad

2023-11-01

TEMATYKA REALIZOWANA W LISTOPADZIE

TYDZIEŃ I - A deszcz pada i pada
Dziecko:
● Uczy się zakładania ubrań, butów;
● uczestniczy w zabawach rytmicznych i ruchowych;
● rytmicznie porusza się przy muzyce.
● Uczy się ubierania odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
● nazywa barwy podstawowe (czerwony, niebieski, żółty).
● ustala kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
● porządkuje jednorodne obiekty w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
● obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
● obserwuje w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.

TYDZIEŃ II - Co powinienem wiedzieć o Polsce?
Dziecko:
● Uczy się zakładania ubrań, butów;
● wskazuje części ciała i ich nazywa;
● uczestniczy w zabawach rytmicznych i ruchowych;
● rytmicznie porusza się przy muzyce,
● reaguje na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
● doświadcza na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
● słucha legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
● różnicuje głosy zwierząt, pojazdów, naśladuje ich;
● uczy się na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotyka;
● określa położenie przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

TYDZIEŃ III - Domowi ulubieńcy
Dziecko:
● Uczy się zakładania ubrań, butów;
● korzysta z własnych zmysłów: rozpoznaje smak, zapach, słyszane dźwięki, rozpoznaje za pomocą wzroku, dotyku;
● budowanie z różnych materiałów (plastelina, ciastolika);
● poznaje sposoby przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują;
● wymienia i nazywa wybrane zawody;
● poznaje czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
● naśladuje ruchy, gesty, głosy ludzi, zwierząt;
● ustala kolejność zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
● określa położenie przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
● liczy z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
● składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

TYDZIEN IV - Zdrowie naszym skarbem
Dziecko:
dba o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
wyrabia nawyki w dbaniu o stan uzębienia;
wyrabia nawyki zdrowotne przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
spożywa zdrową żywność: warzywa, owoce, mięso, nabiał (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), pije woda, kompoty, soki (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
● nazywa barwy podstawowe;
● układa proste kompozycje, mozaiki, obrazki z figur geometrycznych;

TYDZIEN V - Co ułatwia prace w domu?
Dziecko:
● zakłada i zdejmuje ubrania, buty, umieszcza je w wyznaczonym miejscu w szatni;
● pełni role społeczne (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
● wymienia i nazywa wybrane zawody;
● poznaje czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
● sylabizuje w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
● uczestniczy w zabawach – rozwiązuje proste zagadki;
● określa przydatność danych przedmiotów;
● obserwuje środowisko przyrodnicze; zwracana uwagę na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
● poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.

PIOSENKA:
"Praczki"
Tu lewą mam rączkę a tu prawą mam
Jak praczki pracują pokażę ja wam
Tak piorą tak piorą przez cały boży dzień
Tak piorą tak piorą przez cały boży dzień
Wieszają wieszają przez cały boży dzień
Wieszają wieszają przez cały boży dzień
Maglują maglują przez cały boży dzień
Maglują maglują przez cały boży dzień
Prasują prasują przez cały boży dzień
Prasują prasują przez cały boży dzień
Tu lewą mam rączkę a tu prawą mam
Jak praczki pracują pokażę ja wam

WIERSZ:
"Katechizm polskiego dziecka"/Władysław Bełza

– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.

 

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach